شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان
شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

500 میلیون ریال؛ ارزش دومین معامله بازار دارایی فکری

جزئیات معامله اخیر در بازار دارایی فکری فرابورس ایران تشریح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا) و به نقل از فرابورس، شهریار شهمیری، مدیر عامل کارگزاری سهم آشنا، درباره دومین معامله و واگذاری اولین طرح صنعتی در بازار دارایی فکری طی روزهای اخیر اظهار داشت: معاملات دارایی فکری از سال 91 در راستای تنوع بخشی به ابزارهای مالی در فرابورس مطرح شد و با افتتاح بازار آن در خرداد سال جاری به مرحله اجرا رسید.

وی، مالکیت فکری را یکی از شاخص‌ها و زیرساخت‌های توسعه فناوری در کشور دانست و افزود: بیش از یک قرن است که این مسئله مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته و بالغ بر 25 معاهده و کنوانسیون بین‌المللی درباره اهمیت این موضوع وجود دارد.

شهمیری گفت: تا کنون یک اختراع و یک طرح در بازار دارایی فکری فرابورس ایران عرضه شده که کارگزار فروشنده اختراع اول و همین طور کارگزار خریدار و فروشنده طرح اخیر، کارگزاری سهم‌آشنا بوده است.

این کارگزار بازار سرمایه افزود: بیانیه مذاکره در خصوص عرضه مستقیم طرح صنعتی باربند نرم خودرو در تاریخ 26 آبان‌ماه امسال منتشر شد که در نهایت یک شخص حقیقی این طرح را خریداری کرد.

شهمیری ادامه داد: این طرح صنعتی در واقع یک باربند نرم خودرو از جنس برزنت و پارچه‌های ضد آب است که به کمک تسمه‌های نخی محکم بر روی خودرو نصب می‌شود. درواقع این محصول به شکلی طراحی شده که قابلیت نصب بر روی تمامی خودروها را دارد، ضمن آنکه به‌راحتی از خودرو جدا می‌شود و در کیف کوچکی جای می‌گیرد که می‌توان آن را در صندوق عقب خودرو برای استفاده‌های بعدی نگهداری کرد.

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره کارگزاری سهم آشنا افزود: طراحی این طرح صنعتی توسط شرکت مهندسی «پارت آریا تحلیلگر» انجام شده و ارزش معامله 500 میلیون ریال به صورت مذاکره بوده است.

به گفته وی، ظرفیت پیش‌بینی شده برای تولید و فروش این محصول، سالانه 5 هزار عدد بوده و با توجه به اعتبار 5 ساله گواهی ثبت طرح صنعتی، عمر مفید آن 5 سال در نظر گرفته شده است.

منبع:سنا

بررسی تأثیرات بودجه، نرخ ارز و قیمت جهانی نفت بر بورس اوراق بهادار تهران

مدیریت تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران گزارش "بررسی تأثیرات بودجه، نرخ ارز و قیمت جهانی نفت بر بورس اوراق بهادار تهران" را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از بورس تهران، این گزارش که در چهار بخش تدوین شده است در بخش نخست لایحه‌ی بودجه 1394 را مورد بررسی قرار داده و به مقایسه آن با بودجه سال 1393 پرداخته است.

همچنین در بخش دوم، تاثیرات متغیرهای کلان اقتصادی از جمله لایحه‌ی بودجه، بودجه‌ی عمرانی، درآمدهای نفتی و نرخ ارز بر بازار سرمایه بررسی ‌شده است و در بخش سوم، اثرات لایحه‌ی بودجه، نرخ ارز و قیمت جهانی نفت بر صنایع با اهمیت بازار سرمایه به تفکیک همراه با اطلاعات مالی برخی از شرکت‌های فعال در آن صنعت مورد بررسی قرار ‌گرفته است.

براساس این گزارش در بخش چهارم نیز فرصت‌های پیش روی بازار سرمایه در غالب پیشنهاداتی مانند تکیه براوراق تامین مالی، استفاده از منابع قابل تجمیع در اقتصاد ملی، راه اندازی نهادها و ابزارهای جدید تامین مالی، استفاده از ابزارهای جدید معاملاتی و استفاه از ابزار های مدیریت نرخ ارز ارائه شده است.
 
برای دریافت اصل گزارش به منوی اصلی سایت، صفحه تحقیق و توسعه مراجعه و یا اینجا را کلیک کنید.
منبع:سنا

تغییر مسیر بازار با 3 رویداد مهم در آینده بورس رقم می خورد

در نبود عوامل روشن کننده بنیادین معمولا تنها بهانه هایی که برای نوسان سهم باقی می ماند دو عامل شایعات و نمودارهای تکنیکالی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو)، با بیان این مطلب درباره شرایط فعلی بازار گفت: در طول یک سال اگر عوامل بیرون بازار را در نظر نگیریم معمولا مدتی قبل از ارایه گزارش های میان دوره ای شایعات به اوج خود می رسد و درز اطلاعات شرکت ها ممکن است روند معاملاتی سهام را دگرگون کند.

محسن عباسی در ادامه افزود: به محض ارایه اطلاعات و گزارش های میان دوره ای نقش تحلیل تکنیکال و شایعات بسیار کم رنگ می شود و عموما افراد بر اساس اطلاعات واقعی شرکت، محتویات اطلاعاتی داخل اطلاعیه ها و پوشش و پیش بینی سود شرکت اقدام به اصلاح پورتفوی خود می کند و ممکن است تصمیم به نگهداری  یا جا به جایی سهام خود با سایر سهام بازار بگیرند.

وی ضمن نقد به اتکای بیش از حد معامله گران به تحلیل تکنیکال در چنین شرایطی گفت: معمولا در زمان بین ارایه دو اطلاعیه گزارش های میان دوره ای (مثلا 6 ماهه تا 9 ماهه) دوباره شایعات و نمودارهای تکنیکالی مانند قارچ سبز می شوند و اهداف و اخبار متفاوتی را به بازار منتقل می کنند. در واقع در نبود اطلاعات بنیادین، معامله گران به دنبال بهانه ای برای ورود به بازار و نوسان قیمت سهم می گردند و این عوامل ( شایعات و نمودارهای تکنیکال) را دستاویزی برای نوسان قیمت سهم قرار می دهند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به سامانه کدال بیندازید بیشترین شفاف سازی شرکت ها بین گزارشات میان دوره ای اتفاق افتاده است جاییکه هنوز تا تهیه صورت مالی دوره بعد مدت نسبتا زیادی باقی مانده است.

عباسی با بیان اینکه تأثیر این دو عامل در حالی است که ما ریسک های سیستماتیک را در نظر نگیریم، گفت: وقتی ابهامات پیرامون معامله گران با در نظر گرفتن افت قیمت نفت، وضعیت مذاکرات هسته ای، تغییر قوانین دولتی از جمله بودجه و... بیشتر می شود، ترسیم افق بنیادین بازار بسیار مشکل می شود و تنها جاییکه سایه ای از وضعیت سهم در آن دیده می شود نمودارهای تکنیکال هستند. در این مواقع مراجعه و استناد به نمودارهای تکنیکال بسیار بیشتر از قبل می شود. زیرا وضعیت بنیادین نامشخص است و تنها ابزار باقی مانده برای هدایت معاملات و تصمیم گیری، نمودارهای تکنیکال است.

مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه گذاری (اماکو) تصریح کرد: ممکن است ریسک های سیستماتیک باعث نادیده گرفتن عوامل بنیادین مثبت در کوتاه مدت و بروز رفتارهای هیجانی شود اما در میان مدت و بلند مدت خاصیت خود را از دست می دهد. گاهی آنقدر این هیجانات زیاد می شود که تمام الگوهای تکنیکالی مرتبا رد ( فِیلد) می شوند و هر روز کف و سقف جدید و نقطه حمایت و مقاومت های جدید ارایه می شود.

عباسی در خصوص عوارض حاصل از شرایط فعلی بازار گفت: در حال حاضر عوامل دیگری نیز وجود دارند که به صورت غیر مستقیم بر بازار تاثیر می گذارند و در واقع این عوارض عوامل اصلی هستند که بر پیکره بازار نمایان شده است.

وی در اینباره توضیح داد: نهادهایی که پرداخت های دوره ای دارند مانند سازمان تامین اجتماعی، صندوق های بازنشستگی، صندوق های ذخیره هم به دلیل کاهش قیمت سهام و کمبود نقدینگی و هم به علت بسته بودن تعدادی از نمادهای بزرگ بازار، مجبور به فروش سهام و تامین نقدینگی از بازار سهام جهت پرداخت تعهدات خود شده اند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: عارضه بعدی نیز مشتریان اعتباری کارگزاری ها هستند که با افت قیمت سهامشان، سهام در دسترس آنها یا توسط خودشان یا توسط کارگزاری ها جهت جلوگیری از زیان بیشتر فروخته می شود و خود همین امر دامنه منفی بازار را گسترش می دهد.

مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه گذاری ابن سینا مدبر درباره سمت و سوی بازار در روزهای آتی گفت: به نظر می رسد بازار با روشن شدن سه موضوع ارایه گزارشات میان دوره ای شرکتها و بودجه سال 94 آنها، مشخص شدن وضعیت هسته ای و وضعیت قیمت های جهانی نفت راه خود را پیدا می کند.

وی در اینباره تصریح کرد: سایر عواملی که بازار نگران آن است اگرچه در حال حاضر بسیار حیاتی و بنیادین است اما بعد از روشن شدن این 3 مورد به فراموشی سپرده خواهند شد به عنوان مثال، عواملی نظیر وضعیت بودجه سال 94 کشور، نرخ سود بانکی عواملی نیستند که به تنهایی بتوانند بازار را با این ریزش قیمتی که تا کنون اتفاق افتاده است همچنان پایین نگه دارند.

عباسی در بخش پایانی گفتگو با سنا خاطر نشان کرد: رفع تحریمها می تواند P/E بازار را تا محدوده غیر قابل پیش بینی افزایش دهد. این ریسک یکی از بزرگترین ریسک هایی بوده که بالای سر بازار وجود داشته است و رفع آن تا مدتی بازار را درگیر تحلیل پیامدهای خود خواهد کرد و ممکن است بازار چند واحد P/E بگیرد. البته کسی نمی تواند اثر این اتفاق را به راحتی بر روی بازار بسنجد اما نکته اصلی اینجاست که در صورت اینکه این ابهام بر طرف شود نمودارهای تکنیکال جای خود را به تحلیل بنیادین می دهد تا صنایعی که از این اتفاق مثبت (رفع تحریم) بیشترین اثر را می پذیرند نمایان شوند تا سرمایه گذاران آن سهام را در پورتفوی خود قرار دهند.

این کارشناس بازار سرمایه، بهبود قیمت نفت و محصولات پتروشیمی و ارایه گزارشات میان دوره ای مناسب را دو عامل با اهمیت در افزایش P/E خواند و گفت: این دو عامل می تواند وضعیت بنیادین بازار را بسیار شفاف کند و مسیر پیش روی سرمایه گذاران را از یک مسیر غیر شفاف و مبهم به یک وضعیت قابل پیش بینی تغییر دهد.

عباسی با تأکید مجدد به عوامل یاد شده سهامداران را مخاطب قرار داد و گفت: افت بی سابقه قیمت سهام شرکتها، نزدیک شدن به فصل مجامع و تغییر قوانین دست و پا گیر و محدود کننده به قوانین مثبت در جهت بهبود شرایط کسب و کار و بهبود بازار سرمایه، برای سهامداران راهی باز نمی گذارد جز اینکه عدم توجه به عوامل بنیادین و اتکای صرف به روزمرگی تکنیکالی آنها را در مسیر نادرستی قرار می دهد به طوریکه بزودی نه تنها از افت قیمت ها متضرر شوند بلکه فرصت بازگشت بازار را نیز از دست بدهند.

منبع:سنا

با وجود خبرهای خوب در بازار سرمایه، رفتارها همچنان هیجانی است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: هیجان فروش در بورس با وجود خبرهای مثبت منتشر شده منطق نداشته و روند نزولی بازار سرمایه ماندگار نخواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا) و به نقل از خبرگزاری تسنیم، رضا رحمتی، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص گفت: در چند روز گذشته با وجود انتشار خبرهای خوب برای بازار سرمایه، بورس به روند نزولی خود ادامه می دهد که نشان از عدم توقف هیجان فروش در بازار سهام است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: انتشار خبرهایی در خصوص کاهش نرخ خوراک پتروشیمی ها و کاهش حقوق مالکانه، آرام گرفتن شیب نزولی قیمت نفت، روند مثبت مذاکرات سیاسی بعلاوه تمدید داستان کیفی شدن پالایشی‌ها از جمله خبرهای خوش بازار در این روزها هستند که با این وجود، بازار سهام روی خوشی به سهامداران نشان نمی دهد.

وی با بیان این که هیجان فروش در بورس با وجود این خبرها منطق ندارد تصریح کرد: روند نزولی بازار سرمایه ماندگار نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که دولت و مدیران بورسی باید موضوع نرخ سود بانکی را به عنوان یکی از تهدیدهای بنگاههای تولیدی و بازار سرمایه دنبال کنند گفت: با نرخ های کنونی که بانکها تسهیلات می دهند، کار تولیدی صرفه اقتصادی ندارد

منبع:سنا

چرخ های راه آهن در تالار فرعی بورس کالا عرضه می شود

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از بورس کالا، در این روز و در بازار فرعی، 160 تن چرخ لوکوموتیو ضایعاتی، 34 تن چرخ دنده ضایعاتی و 15 تن مقاومت ترمز دینامیک ضایعاتی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران عرضه می شود.

امروز در تالارهای گوناگون بازار فیزیکی نیز حدود 186 هزار تن انواع کالا عرضه می شود؛ شرکت آلومینیوم المهدی، در صورت تقاضا، با 1600 تن شمش هزارپوندی 99.97، با قیمت پایه 71 هزار و 36 ریال در تالار محصولات صنعتی و معدنی حضور می یابد. شرکت آلومینیوم ایرالکو نیز 800 تن شمش هزارپوندی 99.75 را با قیمت پایه 71 هزار و 36 ریال روی تابلوی عرضه می برد. دیگر کالای عرضه شده در تالار محصولات صنعتی و معدنی در این روز، 20 کیلوگرم انواع شمش طلای معدن موته است.

تالار صادراتی نیز شاهد عرضه 100 هزار تن سنگ آهن دانه بندی مجتمع میشدوان، با قیمت پایه 35 دلار در هر تن است. علاوه بر این، 3400 تن قیر 6070، 3500تن قیر 85100 و 100 تن عایق رطوبتی نیز راهی تالار صادراتی می شود.

شایان ذکر است، در این روز و در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، 26 هزار و 190 تن انواع ماده پلیمری مجتمع های امیرکبیر، پلی نار، تبریز، تندگویان، رجال ، شازند، پلی پروپیلن جم و نوید زرشیمی عرضه می شود. همچنین، 40 هزار تن انواع قیر و چهار هزار تن گوگرد گرانوله راهی تالار مذکور می شود.

گفتنی است، در این روز و در تالار محصولات کشاورزی نیز، 200 تن شکرسفید کارخانه کشت و صنعت کارون، با قیمت پایه 21 هزار ریال روی تابلوی عرضه می رود.

منبع:خبرگزاری جمهوری