شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان
شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

روند مثبت بورس، اثرات منفی بازگشایی پالایشی‌ها را خنثی می‌کند


منصور کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص بازگشت نماد پالایشی‌ها به تالار شیشه‌ای گفت: با توجه به این که روند مذاکرات هسته ای به سمت و سوی امیدوار کننده ای در حرکت است و از طرفی دیگر روند معاملات بورس به تعادل رسیده، به نظر می رسد مدیران سازمان بورس تصمیم گرفته اند در این شرایط نماد پالایشی‌ها را به تالار شیشه ای بازگردانند که زمان مناسبی است .

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که این اقدام سازمان بورس نشان دهنده این است که بازگشت پالایشی ها به بورس اثر منفی بر بازار نخواهد داشت افزود: رفع ابهام مهمترین دغدغه بازار سهام است که روشن شدن ابهامات پالایشی ها هم به عنوان پیش نیاز بازگشت آنها به بازار سرمایه مطرح بود .

وی در پاسخ به این که بازگشانی نماد پالایشگاهی ها چه اثری بر معاملات بازار سرمایه خواهد داشت گفت: با توجه به این که خبرهای امیداوار کننده ای از مذاکرات هسته ای به گوش می رسد و در اولین روز هفته نیز شاهد افزایش حجم و روند مثبت معاملات هستیم به نظر می رسد بهترین زمان ممکن برای بازگشت پالایشی ها به بورس همین روزها باشد.

پرشین تحلیل

بورس بعد از مذاکرات هسته‌ای به کدام سو می‌رود؟


در صورت انجام توافق هسته ای شاهد موجی از تقاضای فزاینده برای خرید سهام در بازار خواهیم بود. هیچ کدام از بازارهای موازی نخواهند توانست به سرعت بورس نسبت به جذب نقدینگی سرگردان واکنش نشان دهند، حجم معاملات به شدت افزایش خواهد یافت و صف های خرید متعددی خصوصا در دو سه روز اول بعد از مذاکرات را شاهد خواهیم بود و بازار آماده خواهد شد تا p/e خود را رو به بالا تعدیل کند .

 

به گزارش اقتصادنیوز، در حال حاضر تمامی نگاه ها به مذاکرات هسته ای دوخته شده و موفقیت قریب الوقوع کشورمان در این مذاکرات می تواند بازار را با هیجانی غیر قابل توصیف روبرو کند. بازار سرمایه بیش از یکسال است که در حال اصلاح قیمتی است و در این یکسال با ابهامات مختلفی در اقتصاد داخلی نیز روبرو بوده است .

 

از طرفی جذابیت بازار موازی یعنی بانک نیز در کنار این ابهامات بر کاهش توان صعودی بازار افزوده اما باید بپذیریم هر اصلاحی بالاخره تمام شدنی است. همانطور که روند صعودی نیز روزی به پایان می رسد .

 

در حال حاضر هیچ خبر مثبتی به اندازه رفع تحریم ها و توافق هسته ای نمی تواند بازار را دگرگون کند و توجهات را برای مدت طولانی به سمت بورس جلب کند. عمده اخبار و تحرکات مثبت در چند ماه اخیر برای ایجاد روند صعودی تقریبا بی نتیجه مانده و تنها جلوی ریزش بیشتر را گرفته است. اقدامات انجام شده بسیار مفید بوده اما عامل ابهام بزرگتری به نام مذاکرات هسته ای مانع رشد ادامه دار بازار می شود. مخصوصا زمانی که برخی موضع گیری ها در این خصوص، به نفع بازار نیست .

 

در یکی دو هفته اخیر بسیاری از طرف های مذاکره کننده در خصوص نزدیک شدن به توافق هسته ای موضع گیری های مثبتی انجام داده اند و احتمال وصول توافق را بسیار بالا دانسته اند. خوش بینی ها در بازار سرمایه نیز افزایش یافته است اما با توجه به نزدیکی به پایان سال و تعطیلات پیش رو معامله گران منتظر تمام شدن چند روز پایانی سال و همزمان شفاف تر شدن وضعیت هسته ای هستند .

 

بر اساس این تحلیل شرکت مشاوره سرمایه گذاری ابن سینا مدبر، در صورت انجام توافق هسته ای شاهد موجی از تقاضای فزاینده برای خرید سهام در بازار خواهیم بود. هیچ کدام از بازارهای موازی نخواهند توانست به سرعت بورس نسبت به جذب نقدینگی سرگردان واکنش نشان دهند، حجم معاملات به شدت افزایش خواهد یافت و صف های خرید متعددی خصوصا در دو سه روز اول بعد از مذاکرات را شاهد خواهیم بود و بازار آماده خواهد شد تا p/e خود را رو به بالا تعدیل کند .

 

این درحالی است که احتمالا رکود سایر بازارهای موازی از جمله مسکن، طلا و ارز حداقل برای یک فصل بعداز مذاکرات ادامه خواهد داشت، در صورت انجام توافق قبل از فصل مجامع، رونق بازار به صورت نسبی تا زمان مجامع ادامه خواهد یافت .

 

احتمالا شاخص چندین مقاوت مهم خود را در مدتی کوتاه خواهد شکست و به سمت سقف قبلی خود با معاملات بالا حرکت خواهد کرد. در صورتی که تحریم ها برداشته شوند، احتمالا شرکت هایی که بودجه های بسیار محتاطانه در نظر گرفته اند در گزارش های میان دوره ای خصوصا گزارش های 6 ماهه خود نسبت به تعدیل سود اقدام خواهند کرد و اطمینان و اعتماد سهامداران در بازار رسوب خواهد کرد و بستر جدید معاملاتی را برای معاملات کم حاشیه تر ایجاد خواهد کرد .

 

گروه های پرتقاضا:البته در روزهای نخست بعد از توافق احتمالا اکثر صنایع با معاملات پر حجم و مثبت روبرو خواهند شد اما درجه استقبال و میزان گستردگی و پایداری آن در همه گروه ها یکسان نخواهد بود .

 

گروه های لیدر:چند گروه از صنایع بی برو برگرد نقش لیدر بازار را برعهده خواهند گرفت و بیشترین استقبال را در روزهای بعد از توافق را تجربه خواهند کرد. گروه بانک، خودرو، حمل و نقل آبی و دارو جزو این گروه ها هستند .

 

گروه های پر استقبال: گروه لیزینگ، تجهیزات و پیمانکاری، دارویی، و ماشین آلات و تجهیزات در این گروه ها قرار خواهند داشت. اگرچه گروه ساختمانی ارتباط کمی به تحریمها دارد، اما به دلیل سابقه نوسانی و همگامی با شرایط بازار ممکن است این گروه نیز در این دسته قرار بگیرند .

 

گروه های نوسانی: این گروه ها، به غیر از تحریم ها درگیر مسایل ابهام برانگیز دیگری مانند، کاهش تقاضای عمومی، ریسکهای قانونی، و ریسکهای صنعت نیز می باشند. گروه پتروشیمی، گروه فلزات و معدنی، تولید کنندگان روغن موتور، گروه رایانه و گروه بیمه جزو ای گروها هستند .

 

گروه های غیر بنیادین و کم اقبال: گروه سیمان، کاشی، قند، برخی غذاییها، و تک سهم‌ها در این گروه قرار می گیرند. حد اقل در فاصله زمانی کوتاه مدت بعد از تحریمها، امکان بهبود سریع این صنایع کمی دور از ذهن است.

پرشین تحلیل



بلوک 5.01 درصدی سرمایه گذاری رنا در بورس عرضه می شود


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان خصوصی سازی، بلوک 5.01 درصدی سهام شرکت سرمایه گذاری رنا به قیمت تابلوی بورس در روز عرضه به اضافه 5 درصد به شرط آن که از 1241 ریال کمتر نباشد، در روز 27 اسفند عرضه می‌شود. این بلوک 150 میلیون و 244 هزار و 245 سهمی به عنوان آخرین عرضه دولتی در بورس، به وکالت از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به صورت 30 درصد نقد و بقیه اقساط 3 ساله واگذار خواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آماده سازی، واگذاری و عرضه به بخش مربوط در سایت سازمان خصوصی سازی مراجعه نمائید

                                                                                                                                                      پرشین تحلیل

دلایل تعدیل منفی سود


شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان در عملکرد سال مالی جاری، آخرین سود برآوردی هر سهم خود را یک هزار و 871 ریال اعلام کرده که 67 درصد آن بابت سود ناشی از فروش دارایی بوده است .

 

عضو هیأت مدیره و معاون مالی اقتصادی شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به اینکه شرکت در سال مالی 94 دستورالعمل افزایش سرمایه بیش از 140 درصدی را اجرایی خواهد کرد، اظهار داشت: سود خالص سال مالی 93 شرکت با سرمایه 81 هزار و 180 میلیون ریالی معادل 151.868 میلیون ریال می باشد که رقم 102.210 میلیون ریال آن ناشی از درآمدهای غیر عملیاتی است. به عبارت بهتر سود عملیاتی سال 93 رقمی معادل 8.922 میلیون ریال می باشد .

 

از سوی دیگر در برآورد سال 94 "غشان" سود عملیاتی شرکت مبلغی معادل 125.425 میلیون ریال عنوان شده که در نهایت نشان دهنده رشد 41 درصدی سود عملیاتی سال 94 نسبت به سال قبل این مجموعه بورسی است .

 

جواد زرگرباشی در خصوص بودجه سال 94 و نرخ های برآوردی آن گفت: در صورت مالی سال 94، میزان افزایش نرخ فروش شیر خام و محصولات لبنی "غشان" لحاظ شده، به گونه ای که شرکت در شرایط کنونی به دنبال بهبود وضعیت فروش محصولات تولیدی خود است .

 

وی با اشاره به اینکه سرانجام کارخانه شماره 2 "غشان" در سال جاری به قیمت 110 میلیارد ریال به فروش رسید، خاطر نشان کرد: بیش از 90 میلیارد ریال سود حاصل از فروش زمین شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان در سرفصل درآمد غیر عملیاتی گزارش شده و مبلغ 20 میلیارد دیگر آن نیز ارزش دفتری و مالیات زمین مذکور بوده است .

 

زرگرباشی در ادامه یادآور شد: جهت برگزاری مجمع سال آینده به لحاظ اعمال افزایش سرمایه از محل سود انباشته و مطالبات، میزان سود تقسیمی هر سهم را 180 پیشنهاد داده ایم تا سرمایه شرکت به میزان 118 میلیارد و 820 میلیون ریال افزایش یابد .

 

وی در پایان زمان برگزاری مجمع فوق العاده بابت تصمیم گیری پیرامون افزایش سرمایه پس از نهایی شدن و بعد از برگزاری مجمع عادی سالیانه به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

پرشین تحلیل


چند دلیل برای رشد بورس در سال‌ جدید


حسن رضایی پور در گفت و گو با اقتصادنیوز در پیش بینی وضعیت بازار سهام در سال جدید، اظهار کرد: اقدامات اخیر سازمان بورس ، مثل تعدیل حجم مبنا، ‌افزودن سه شاخص جدید و راه اندازی صندوق سپاس که سودهای تضمین شده می دهد، نشان می دهد که مدیران بورس قصد دارند به هر طریقی که می توانند برای بهبود وضعیت بازار اقداماتی انجام دهند .

 

این کارشناس بازارسرمایه اظهار کرد: افزودن سه شاخص قیمت ‌(هم وزن) ، کل (هم وزن) و قیمت (وزنی ارزشی) نمایان گر این است که مسوولان بورس مسیرهای جدیدی برای تحلیل بازار به سهامداران و فعالان این حوزه باز کرده‌اند. شاخص های هم وزن نشان دهنده تلفیقی مناسبی از کل وضعیت بازار است و می تواند سهامداران را به شناخت بهتر سهام تشویق کند .

 

او افزود: از سوی دیگر مهم ترین مشکل بازار سرمایه، سودبانکی است که سرمایه های این بازار را به خود جذب می کند. اگر بانک مرکزی و مسوولان وزارت اقتصاد راه حال مناسبی برای حل کردن این مشکل داشته باشند،‌ می توان به بازگشت نقدینگی به بازار سرمایه امیدوار بود .

 

رضایی پور معتقد است: البته بازار سرمایه از سوی دیگر تحت فشار مذاکرات هم هست، اما در هر شرایطی، مشکلات عمده و بین سیستمی اقتصاد باید حل شود تا

بهره وری بازار پول و سرمایه ، هر کدام در مسیر خودشان رونق بگیرد .

 

به گفته این فعال کارگزاری، بازار سرمایه در سال آینده وضعیت خوبی خواهد داشت زیرا تمامی سهام به کف رسیده اند و فرصت مناسبی برای خرید است .

 

او تاکید دارد: یکسال سقوط ممتد بازار سرمایه،‌ مسوولان را مکلف می کند که برای بهبود شرایط بازار بسیار تلاش کنند تا در صورت توافق هسته ای،‌ هیچ مشکل دیگری وجود نداشته باشد .

 

پرشین تحلیل