شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان
شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

بورس بعد از مذاکرات هسته‌ای به کدام سو می‌رود؟


در صورت انجام توافق هسته ای شاهد موجی از تقاضای فزاینده برای خرید سهام در بازار خواهیم بود. هیچ کدام از بازارهای موازی نخواهند توانست به سرعت بورس نسبت به جذب نقدینگی سرگردان واکنش نشان دهند، حجم معاملات به شدت افزایش خواهد یافت و صف های خرید متعددی خصوصا در دو سه روز اول بعد از مذاکرات را شاهد خواهیم بود و بازار آماده خواهد شد تا p/e خود را رو به بالا تعدیل کند .

 

به گزارش اقتصادنیوز، در حال حاضر تمامی نگاه ها به مذاکرات هسته ای دوخته شده و موفقیت قریب الوقوع کشورمان در این مذاکرات می تواند بازار را با هیجانی غیر قابل توصیف روبرو کند. بازار سرمایه بیش از یکسال است که در حال اصلاح قیمتی است و در این یکسال با ابهامات مختلفی در اقتصاد داخلی نیز روبرو بوده است .

 

از طرفی جذابیت بازار موازی یعنی بانک نیز در کنار این ابهامات بر کاهش توان صعودی بازار افزوده اما باید بپذیریم هر اصلاحی بالاخره تمام شدنی است. همانطور که روند صعودی نیز روزی به پایان می رسد .

 

در حال حاضر هیچ خبر مثبتی به اندازه رفع تحریم ها و توافق هسته ای نمی تواند بازار را دگرگون کند و توجهات را برای مدت طولانی به سمت بورس جلب کند. عمده اخبار و تحرکات مثبت در چند ماه اخیر برای ایجاد روند صعودی تقریبا بی نتیجه مانده و تنها جلوی ریزش بیشتر را گرفته است. اقدامات انجام شده بسیار مفید بوده اما عامل ابهام بزرگتری به نام مذاکرات هسته ای مانع رشد ادامه دار بازار می شود. مخصوصا زمانی که برخی موضع گیری ها در این خصوص، به نفع بازار نیست .

 

در یکی دو هفته اخیر بسیاری از طرف های مذاکره کننده در خصوص نزدیک شدن به توافق هسته ای موضع گیری های مثبتی انجام داده اند و احتمال وصول توافق را بسیار بالا دانسته اند. خوش بینی ها در بازار سرمایه نیز افزایش یافته است اما با توجه به نزدیکی به پایان سال و تعطیلات پیش رو معامله گران منتظر تمام شدن چند روز پایانی سال و همزمان شفاف تر شدن وضعیت هسته ای هستند .

 

بر اساس این تحلیل شرکت مشاوره سرمایه گذاری ابن سینا مدبر، در صورت انجام توافق هسته ای شاهد موجی از تقاضای فزاینده برای خرید سهام در بازار خواهیم بود. هیچ کدام از بازارهای موازی نخواهند توانست به سرعت بورس نسبت به جذب نقدینگی سرگردان واکنش نشان دهند، حجم معاملات به شدت افزایش خواهد یافت و صف های خرید متعددی خصوصا در دو سه روز اول بعد از مذاکرات را شاهد خواهیم بود و بازار آماده خواهد شد تا p/e خود را رو به بالا تعدیل کند .

 

این درحالی است که احتمالا رکود سایر بازارهای موازی از جمله مسکن، طلا و ارز حداقل برای یک فصل بعداز مذاکرات ادامه خواهد داشت، در صورت انجام توافق قبل از فصل مجامع، رونق بازار به صورت نسبی تا زمان مجامع ادامه خواهد یافت .

 

احتمالا شاخص چندین مقاوت مهم خود را در مدتی کوتاه خواهد شکست و به سمت سقف قبلی خود با معاملات بالا حرکت خواهد کرد. در صورتی که تحریم ها برداشته شوند، احتمالا شرکت هایی که بودجه های بسیار محتاطانه در نظر گرفته اند در گزارش های میان دوره ای خصوصا گزارش های 6 ماهه خود نسبت به تعدیل سود اقدام خواهند کرد و اطمینان و اعتماد سهامداران در بازار رسوب خواهد کرد و بستر جدید معاملاتی را برای معاملات کم حاشیه تر ایجاد خواهد کرد .

 

گروه های پرتقاضا:البته در روزهای نخست بعد از توافق احتمالا اکثر صنایع با معاملات پر حجم و مثبت روبرو خواهند شد اما درجه استقبال و میزان گستردگی و پایداری آن در همه گروه ها یکسان نخواهد بود .

 

گروه های لیدر:چند گروه از صنایع بی برو برگرد نقش لیدر بازار را برعهده خواهند گرفت و بیشترین استقبال را در روزهای بعد از توافق را تجربه خواهند کرد. گروه بانک، خودرو، حمل و نقل آبی و دارو جزو این گروه ها هستند .

 

گروه های پر استقبال: گروه لیزینگ، تجهیزات و پیمانکاری، دارویی، و ماشین آلات و تجهیزات در این گروه ها قرار خواهند داشت. اگرچه گروه ساختمانی ارتباط کمی به تحریمها دارد، اما به دلیل سابقه نوسانی و همگامی با شرایط بازار ممکن است این گروه نیز در این دسته قرار بگیرند .

 

گروه های نوسانی: این گروه ها، به غیر از تحریم ها درگیر مسایل ابهام برانگیز دیگری مانند، کاهش تقاضای عمومی، ریسکهای قانونی، و ریسکهای صنعت نیز می باشند. گروه پتروشیمی، گروه فلزات و معدنی، تولید کنندگان روغن موتور، گروه رایانه و گروه بیمه جزو ای گروها هستند .

 

گروه های غیر بنیادین و کم اقبال: گروه سیمان، کاشی، قند، برخی غذاییها، و تک سهم‌ها در این گروه قرار می گیرند. حد اقل در فاصله زمانی کوتاه مدت بعد از تحریمها، امکان بهبود سریع این صنایع کمی دور از ذهن است.

پرشین تحلیل



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.