شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان
شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

بازدهی صنایع در 3سال آینده

دنیای اقتصاد امروز مقاله ای تحت عنوان بازدهی صنایع در سه سال ایتده تنظیم کرده است که مبنای محاسبات ان متوسط پی بر ایی از سال 87 به بعد و پی بر ایی فعلی بازار و پی برایی انتظاری اینده و ملاحظات تقسیم سود می باشد.
که نتایج ان در یک جدول منعکس شده است
رتبه بندی بیشترین بازدهی سالانه بر اساس ان جدول به قرار زیر است.
گروه مخابرات سالیانه 54.3 درصد
شرکت های چند رشته ای صنعتی سالیانه 48.3 درصد
فراورده های نفتی کک و سوخت هسته ای سالیانه 47.7 درصد
محصولات غذایی به جز قند و شکر 46.8 درصد
فلزات اساسی سالیانه 40 درصد
سیمان اهک و گچ 38.2 درصد
بانک ها 31.5 درصد

محصولات شیمیایی 30.5 درصد 


منبع :دنیای اقتصاد

کاهش حجم معاملات و نقدینگی در بورس بیانگر بی اعتمادی سهامداران


دولت یازدهم برخلاف دولت قبلی سعی بر کنترل نرخ تورم با حفظ پایه پولی و عدم انتشار پول دارد و در عین حال به دلیل افزایش هزینه های تحمیلی بر دولت بیش از درآمدهای آن برخی از تخفیف های اعطایی به صنایع مطرح بورسی همچون پتروشیمی و پالایشی را حذف کرده است .

 

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: حذف برخی امتیازات و تخفیفات اعطایی به صنایع مختلف همچون ایجاد تغییراتی در قیمت خوراک مصرفی شرکت های پتروشیمی و نفت خام مصرفی پالایشگاه ها موجب کاهش سودآوری آنها طی سال جاری نسبت به سال قبل شده که این امر در وهله اول در قیمت سهام این مجموعه ها مؤثر واقع شده است. برهمین اساس یکی از دلایل افت قیمت سهام اغلب شرکت های بورسی را می توان ناشی از افت سودآوری آنها دانست .

 

فریبرز پرنا به عوامل درونی و بیرونی تأثیرگذار بر روند شاخص کل و قیمت سهام شرکت های بورسی اشاره کرد و اظهار داشت: از یک سو چگونگی روابط بین المللی کشور و روند مذاکرات هسته ای کشور و از سوی دیگر سیاست های پولی انقباظی دولت بر روند بازار سرمایه تأثیر گذاشته، به گونه ای که می توان گفت طولانی شدن روند مذاکرات سیاسی کشور تأثیر با اهمیتی بر رکود حاکم بر بورس بر جای گذاشته است .

 

وی با اشاره به کاهش حجم معاملات روزانه بورس در این خصوص گفت: عملکرد نامناسب متولیان بازار سرمایه و نهادهای ناظر موجب عدم اطمینان و اعتماد سرمایه گذاران نسبت به پتانسیل های بورس شده و منجر به کاهش نقد شوندگی و حجم معاملات در بورس گردیده .

 

این در حالی است که به نظر می رسد دولت با عدم دخالت در روند عرضه و تقاضا در بورس و در نظر گرفتن برنامه هایی سعی بر حمایت از بازار سهام و سهامداران دارد که عرضه برخی محصولات تولیدی همچون سیمان و آهن در بورس کالا را می توان از جمله این برنامه ها نام برد. این امر به طور قطع موجب رشد سودآوری مجموعه ها و در پی آن قیمت سهام آنها می شود .

 

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تأثیر انتشار گزارشات مربوط به عملکرد شش ماهه نخست شرکت های بورسی ابراز داشت: اگرچه قیمت سهام شرکت های بورسی تابعی از روند سودآوری آنهاست و عملکرد مناسب مجموعه ها می تواند بر رشد قیمتی سهام آنها مؤثر واقع شود، اما می توان گفت با توجه به جو روانی حاکم بر بورس ناشی از عدم اعتماد سرمایه گذاران و نیز حجم پایین معاملات انتشار این گزارشات تأثیر مثبت بسزایی بر روند قیمتی سهام در پی نخواهد داشت .

 

این در حالی است که در شرایط کنونی و کاهش نقدینگی در بورس بیشترین توجه فعالان بازار سرمایه به سمت سهام شرکت های کوچک بورسی معطوف شده و این مجموعه ها با رشد قیمتی همراه شده اند. برهمین اساس، اعمال تغییراتی در نحوه عملکرد نهادهای ناظر و اجرای برنامه هایی جهت جذب سرمایه گذاری در بازار سهام لازم به نظر می رسد.

پرشین تحلیل

بررسی پرونده یک نماد فرابورسی


علی بیک‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره دلایل ابطال معاملات نماد شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی در فرابورس گفت: مسئولان سازمان بورس پس از بررسی از نحوه شکل‌گیری قیمت و روند معاملات آن، رأی به ابطال معاملات نماد سمگا دادند .

 

وی افزود: در اطلاعیه این شرکت ابتدا تعدیل مثبت اعلام شده 19 درصد و در اطلاعیه بعدی بیش از 30 درصد اعلام شد و به نظر می‌رسد، هیجان فعالان به دلیل عدم بررسی دقیق اطلاعات منجر به شکل‌گیری چنین روندی شد .

 

این مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سؤال که احتمال تخلف این شرکت چه زمانی بررسی خواهد شد، گفت:‌ پرونده‌ای از این شرکت شامل اطلاعات به کمیته تخلفات رفت، تا در آنجا بررسی بیشتری صورت پذیرد که اگر تخلفی هم صورت گرفته باشد، مربوط به مدیران آن است .

 

وی گفت: سعی کردیم، تمام اطلاعات را به طور دقیق و با جزئیات کامل در سامانه کدال منتشر کنیم، بنابراین سهامداران با دقت و تحلیل بیشتری در اطلاعات شرکت اقدام به خرید و فروش کنند .

 

بیک‌زاده با بیان اینکه سهامداران و سرمایه‌گذاران در اطلاعات ارائه‌شده از سوی این شرکت نگاه تحلیلی بیشتری داشته باشند، گفت: در صورت بررسی بیشتر اطلاعات قطعاً چنین روندی در قیمت فعلی شکل نخواهد گرفت و سهامدار چنین قیمتی به سهام نخواهد داد .

 

رئیس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی سازمان بورس در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه روند ارائه اطلاعات ناشران فرابورسی برای شش ماه چطور ارزیابی می‌شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد وضعیت  شرکت‌ها رو به بهبود است و روند سودآوری نیز حفظ شده است و پوشش‌های متعادلی داشته‌اند

پرشین تحلیل

واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی


حسن روحانی در نشست مشترک مجلس و دولت گفت: حرکت مثبت در بودجه عمرانی، ثبات در بازار، استقبال سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای حضور در ایران و تاکید مقامات خارجی برای حل و فصل سریع‌تر موضوع هسته‌ای نشان می‌دهد که سیاست‌های دولت در عرصه‌های مختلف درست بوده است .

 

رئیس جمهور ضمن استقبال از وجود اختلاف نظر و انتقاد سازنده نسبت به عملکرد دولت اظهار داشت: باید نسبت به مسائل ملی اتفاق‌نظر داشته باشیم تا تیم مذاکره‌کننده کشورمان در برابر قدرت‌های خارجی محکم و از موضع عزت صحبت کند، زیرا هنگامی که طرف‌های مذاکره‌کننده ببینند ایران یکصدا قادر به مهار تورم و ایجاد رشد اقتصادی است، مسائل سریع‌تر حل و فصل خواهد شد .

 

وی به اعتراف مقامات کشورهای خارجی نسبت به حرکت مثبت جامعه ایران در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: این حرکت در سایه پشتیبانی مردم و مجلس و حمایت‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب حاصل شده است .

 

رئیس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه امروز من به نمایندگان و ملت ایران مهار تورم و خروج از رکود را تبریک می‌گویم، افزود: امروز کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در همه استان‌ها داوطلب سرمایه‌گذاری هستند. سرمایه‌گذاری نیاز به ثبات و آرامش دارد و دولت در یک‌سال اخیر موفق به تثبیت نرخ ارز و تورم شده است .

 

رئیس کابینه یازدهم ادامه داد: وقتی نگرانی‌ها برطرف شود به طور طبیعی کارآفرینان به صحنه خواهند آمد، دولت به دنبال ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است و معتقد است اقتصاد ما هنگامی پیشرفت خواهد کرد که امور به بخش خصوصی و تعاونی سپرده شود .

 

دکتر روحانی تاکید کرد: این دولت، دولت راستگویان است و به هیچ عنوان نباید در آمارهایی که از سوی نهادهای دولتی اعلام می‌شود، کسی تردید کند، البته نقد و سوال کارشناسی اشکالی ندارد .

 

وی با اشاره به اینکه همه باید از حرکت درست کشور به سمت شکوفایی، خرسند باشند، گفت: نباید طوری عمل کنیم که برخی تصور کنند که عده‌ای از حرکت رو به جلوی کشور ناراضی هستند .

 

رئیس قوه مجریه به اظهارات مقامات غربی در سفر اخیرش به نیویورک درخصوص مذاکرات هسته‌ای اشاره و بیان کرد: همه رهبران اروپایی که با آنها ملاقات داشتم، تاکید داشتند که اتحادیه اروپا مایل است که مسئله هسته‌ای ایران هر چه سریع‌تر حل و فصل شود و این اراده در گفتار و کلام آنها به صراحت مشاهده می‌شد .

 

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه در موضوع هسته‌ای در مواضع اصولی میان ایران و 1+5 اتفاق‌نظر وجود دارد، تصریح کرد: آنها نمی‌گویند در اراک نیروگاه نباشد، اختلافی بر سر اینکه در ایران غنی‌سازی ادامه داشته باشد، وجود ندارد، در اینکه فوردو مرکز هسته‌ای ایران است جای هیچ بحثی نیست و مسائل ادعایی آنها در خصوص پادگان‌های نظامی برطرف شده است، اما در جزئیات و کم و کیف این مسائل اختلاف‌نظر داریم .

 

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: این اراده امروز در جهان وجود دارد که ایران قابل حذف شدن از معادلات منطقه‌ای و جهانی نیست، هیچ کسی نمی‌تواند بگوید که ما در مسائل منطقه‌ای و جهانی ایران را کنار می‌گذاریم و حتی اگر بگوید افکارعمومی باور نمی‌کند .

 

وی با بیان اینکه در اینکه ایران نقش بسزایی در مهار تروریسم در منطقه دارد افزود:‌هیچ اختلافی وجود ندارد حتی کسانی که پس از دیدار در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص ایران اینجور و یا آنجور گفتند، تردیدی در حضور ایران برای حل مسائل منطقه‌ای ندارند. آن حرف‌هایشان نیز برای پاک کردن عرقی است که بر پیشانی‌شان نشسته، زیرا سال‌ها ادعاهایی می‌کردند که امروز تعبیر نشده است .

 

روحانی افزود: همه باید قدر این شرایط را بدانیم و به حول و قوه الهی با کمک یکدیگر معضلات اقتصادی را برطرف کنیم .

 

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در سیاست خارجی این دولت به قولی که به مردم داده است، در حد یک‌سال به خوبی عمل کرده و روابطش را با همسایگان و دوستان گسترش داده است، گفت: ما توانسته‌ایم از تخاصم و تنش با کشورهایی که با آنها مشکل داشتیم، بکاهیم. ارتباط ما با کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی رو به گسترش است و همه علاقه‌مند به توسعه مناسبات با ایران هستند .

 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی تصریح کرد: برای مسیر و راهی که پیش‌رو داریم باید همه با هم باشیم. دولت بدون مجلس قادر به حل مشکلات نیست و همه ما بدون همراهی مردم راه به جایی نخواهیم بود .

 

دکتر روحانی با تاکید بر وحدت و همدلی همه مسئولان و مردم گفت: ما از رکود خارج شده‌ایم اما تا رونق فاصله داریم و این آغاز راه در این زمینه است و باید این راه را ادامه بدهیم تا با کمک هم در سال 95 به تورم یک‌رقمی و رشد مداوم و ثابت بالای 6 درصد برسیم .

 

رئیس‌جمهور بیان کرد: همه باید با کمک هم کشور را به نقطه‌ای برسانیم که مورد نظر دولت و مجلس است و رهبر معظم انقلاب در چارچوب اقتصاد مقاومتی آن را از ما طلب کرده است .

 

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با تبیین شرایط اقتصادی کشور در سال‌های گذشته و مقایسه آن با وضعیت امروز گفت: در زمینه یارانه دولت تصمیم گرفت تا از محل درآمد حاصل از حامل‌های انرژی به مسئله سلامت و پوشش بیمه همگانی بپردازد که این موضوع مورد توجه بسیاری از کشورهای اروپایی قرار گرفت چرا که خیلی از کشورهای بزرگ صنعتی در اجرای این طرح با شکست مواجه شدند .

 

رئیس جمهور تصریح کرد:‌دولت تلاش کرده است بودجه را در زمان مشخص قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند و ما از نمایندگان نیز سپاسگذاریم که به موقع به بودجه پیشنهادی رسیدگی و آن را به دولت بازگرداندند. این کار بزرگی است زیرا ما توانستیم بودجه را با آیین‌نامه‌های مربوطه قبل از سال ابلاغ و بودجه‌های عمرانی استانی را در 6 ماهه اول محقق کنیم.

پرشین تحلیل

تأثیر مصوبه کاهش 15 درصدی عوارض گندله و کنسانتره بر سنگ آهنی ها


شورای عالی اقتصاد در هفته گذشته عوارض صادراتی گندله و کنسانتره را به میزان 15 درصد کاهش داد. این در حالی است که کاهش عوارض سنگ آهن دانه بندی شده تصویب نشد. حال به بررسی تأثیر این قضیه بر عملکرد سنگ آهنی ها پرداختیم .

 

در همین راستا، احمدزاد اصل، مدیر عامل سرمایه گذاری معدنی امید در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار کرد: با توجه به کمبود گندله و کنسانتره و محدود بودن صادرات در این حوزه و همچنین با توجه به پایین بودن قیمت جهانی سنگ آهن، با مصوبه اخیر و کاهش 15 درصدی عوارض صادراتی گندله و کنسانتره مزیت خاصی را برای این حوزه نمی توان متصور شد. چراکه علاوه بر افت شدید قیمت های جهانی در حوزه سنگ آهن، کنسانتره و دانه بندی، صادرات چندانی نیز در این حوزه نداریم .

 

احمدزاد اصل تصریح کرد: اگرچه مصوبه دولت، در زمان رونق و همچنین افزایش قیمت های جهانی تأثیر مثبتی بر سنگ آهنی ها خواهد گذاشت اما در مقطع فعلی، این مصوبه بنا به دلایل مذکور تأثیری بر سنگ آهنی ها ندارد. در نتیجه با توجه به کاهش قیمت جهانی و کاهش صادرات سنگ آهنی ها، مصوبه کاهش 15 درصدی جدید دولت تأثیر محسوسی بر عملکرد سنگ آهنی ها در مقطع کنونی نمی گذارد اما چنانچه فضا رقابتی باشد با توجه به کاهش تعرفه و عوارض کمتر سنگ آهن ها، این مصوبه تأثیر مثبت بسزایی در سودآوری شرکت های تولیدکننده کنسانتره و گندله خواهد گذاشت .

 

وی افزود: بنابراین با افزایش تولید این محصولات در ایران و فراهم شدن صادرات، شاهد تأثیر مثبت مصوبه مذکور بر عملکرد شرکت های سنگ آهنی خواهیم بود. همچنین پیش بینی بنده از روند قیمت جهانی سنگ آهنی ها این است که طی ماه های آتی شاهد تداوم روند کاهشی قیمت سنگ آهنی ها البته با شدت کمتری خواهیم بود بطور کلی می توان اظهار کرد که قیمت ها در سطح جهانی بهبود نسبی پیدا نخواهند کرد. گفتنی است با توجه به کاهش شدید تقاضای چین در حوزه سنگ آهنی ها و تأثیر اقتصاد چین بر این صنعت و همچنین به دلیل عرضه بالای عرضه کننده ها در این حوزه، شاهد افت قیمت سنگ آهنی ها در چند ماهه اخیر هستیم .

 

وی در خاتمه افزود: بطور کلی می توان اظهار کرد که مصوبه کاهش 15 درصدی عوارض صادراتی گندله و کنسانتره به لحاظ سودآوری هیچگونه تأثیری بر سنگ آهنی نخواهد گذاشت اما در مجموع تأثیر مثبتی در ایجاد انگیزه جهت صادرات محصولات ایجاد خواهد کرد این در حالی است که در چند وقت اخیر میزان صادرات این محصولات به کمترین میزان رسیده بود و در نتیجه مصوبه مذکور می توان این عامل را از بین ببرد و منجر به افزایش صادرات گردد. بنابراین مصوبه مذکور در کوتاه مدت تأثیر چندانی بر سنگ آهنی ها نمی گذارد اما در بلندمدت برای این حوزه با توجه به انگیزه جهت افزایش صادرات، تأثیر مثبتی خواهد گذاشت علاوه بر این، این مصوبه برای طرح های توسعه شرکت های تولیدکننده این صنعت انگیزه مضاعفی ایجاد خواهد کرد.

پرشین تحلیل