شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان
شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

کاهش حجم معاملات و نقدینگی در بورس بیانگر بی اعتمادی سهامداران


دولت یازدهم برخلاف دولت قبلی سعی بر کنترل نرخ تورم با حفظ پایه پولی و عدم انتشار پول دارد و در عین حال به دلیل افزایش هزینه های تحمیلی بر دولت بیش از درآمدهای آن برخی از تخفیف های اعطایی به صنایع مطرح بورسی همچون پتروشیمی و پالایشی را حذف کرده است .

 

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: حذف برخی امتیازات و تخفیفات اعطایی به صنایع مختلف همچون ایجاد تغییراتی در قیمت خوراک مصرفی شرکت های پتروشیمی و نفت خام مصرفی پالایشگاه ها موجب کاهش سودآوری آنها طی سال جاری نسبت به سال قبل شده که این امر در وهله اول در قیمت سهام این مجموعه ها مؤثر واقع شده است. برهمین اساس یکی از دلایل افت قیمت سهام اغلب شرکت های بورسی را می توان ناشی از افت سودآوری آنها دانست .

 

فریبرز پرنا به عوامل درونی و بیرونی تأثیرگذار بر روند شاخص کل و قیمت سهام شرکت های بورسی اشاره کرد و اظهار داشت: از یک سو چگونگی روابط بین المللی کشور و روند مذاکرات هسته ای کشور و از سوی دیگر سیاست های پولی انقباظی دولت بر روند بازار سرمایه تأثیر گذاشته، به گونه ای که می توان گفت طولانی شدن روند مذاکرات سیاسی کشور تأثیر با اهمیتی بر رکود حاکم بر بورس بر جای گذاشته است .

 

وی با اشاره به کاهش حجم معاملات روزانه بورس در این خصوص گفت: عملکرد نامناسب متولیان بازار سرمایه و نهادهای ناظر موجب عدم اطمینان و اعتماد سرمایه گذاران نسبت به پتانسیل های بورس شده و منجر به کاهش نقد شوندگی و حجم معاملات در بورس گردیده .

 

این در حالی است که به نظر می رسد دولت با عدم دخالت در روند عرضه و تقاضا در بورس و در نظر گرفتن برنامه هایی سعی بر حمایت از بازار سهام و سهامداران دارد که عرضه برخی محصولات تولیدی همچون سیمان و آهن در بورس کالا را می توان از جمله این برنامه ها نام برد. این امر به طور قطع موجب رشد سودآوری مجموعه ها و در پی آن قیمت سهام آنها می شود .

 

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تأثیر انتشار گزارشات مربوط به عملکرد شش ماهه نخست شرکت های بورسی ابراز داشت: اگرچه قیمت سهام شرکت های بورسی تابعی از روند سودآوری آنهاست و عملکرد مناسب مجموعه ها می تواند بر رشد قیمتی سهام آنها مؤثر واقع شود، اما می توان گفت با توجه به جو روانی حاکم بر بورس ناشی از عدم اعتماد سرمایه گذاران و نیز حجم پایین معاملات انتشار این گزارشات تأثیر مثبت بسزایی بر روند قیمتی سهام در پی نخواهد داشت .

 

این در حالی است که در شرایط کنونی و کاهش نقدینگی در بورس بیشترین توجه فعالان بازار سرمایه به سمت سهام شرکت های کوچک بورسی معطوف شده و این مجموعه ها با رشد قیمتی همراه شده اند. برهمین اساس، اعمال تغییراتی در نحوه عملکرد نهادهای ناظر و اجرای برنامه هایی جهت جذب سرمایه گذاری در بازار سهام لازم به نظر می رسد.

پرشین تحلیل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.