شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان
شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

هوشیاری آنی سهامداران از واقعیت اقتصادی


بورس اوراق بهادار تهران در دومین روز پس از اجرای برجام، با افت معنادار نماگرهای خود مواجه شد؛ هر چند که با معاملات بلوکی و جابه‌جایی سهم ازسوی سهامداران عمده و حقوقی‌ها اندکی از سرعت ریزش شاخص‌ها کاسته شد، اما روز گذشته، بورس تهران با ۳۰۴واحد کاهش کار خود را به پایان رساند.

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)،بازار سرمایه از نهادهای مالی است که به اخبار و حوادث اقتصادی و سیاسی سریع‌تر از دیگر بازارها عکس‌العمل نشان می‌دهد به‌همین دلیل از بورس به‌عنوان دماسنج بازار یاد می‌شود. از این رو برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که اخبار برجام توسط سهامداران پیش خور شده و به اندازه کافی در 10روز گذشته رشد داشته است، بنابراین هم‌اکنون زمان بازگشت سرمایه‌گذاران به واقعیت‌های اقتصادی رسیده تا بدانند اتفاق خاصی برای سودآوری شرکت‌ها نیفتاده است و رشد بی‌رویه برخی سهام در روزهای گذشته به‌دلیل تاثیر‌پذیری بورس از اخبار بود و ماهیت اقتصادی نداشت.
گفتنی است در تیر ماه سال جاری که برجام امضا شد تا به مرحله اجرایی درآید، همین تجربه تکرار شد و به محض امضای برجام تا چندین هفته بازار روند منفی داشت زیرا قبل از روز توافق، اخبار را پیش‌خور کرده بود.
بر همین اساس، روز گذشته، شاخص کل بورس تا نیم ساعت ابتدایی آغاز به کار، با ریزش 800واحدی روبه‌رو شد ولی تا پایان معاملات به مدد دو نماد «فارس» و «اخابر» توانست با حدود 500واحد رشد نسبت به ساعات ابتدایی، در مجموع با افت 304واحدی کار خود را به پایان برساند و در ارتفاع 65هزار و 119واحد قرار گیرد.
شاخص کل هم‌وزن با کاهش 86واحدی عدد 10هزار و 310واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 636واحدی عدد 71هزار و 998واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول با کاهش 279واحدی به عدد 44هزار و 718واحد رسید و شاخص بازار دوم با 281واحد کاهش به رقم 147هزار و 373واحد دست یافت. همچنین بازارگردان‌ها و حقوقی‌های سهام شرکت‌های بزرگ با هدف کند کردن حرکت شاخص‌های بورس در سراشیبی افت قیمت‌ها به رویه همیشگی خود ادامه دادند.
معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 100واحد، تاپیکو با 99واحد و بانک پاسارگاد با 36واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل بورس به دوش کشیدند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 90واحد، مخابرات ایران با 37واحد و همراه اول با 34واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به‌نام خود ثبت کردند. در پایان معاملات دیروز، ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 230میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک‌میلیارد و 230میلیون سهم طی 77هزار و 712نوبت دادوستد بود.

جای‌گیری گروه بانکی‌ها در صف فروش
همچنین طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه تعاون، حق تقدم خرید سهام گسترش نفت و گاز پارسیان، بین‌المللی محصولات پارس، سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان، سخت آژند، گسترش نفت و گاز پارسیان، بین‌المللی توسعه ساختمان، کاربراتور ایران، چینی ایران، توسعه صنعتی و معدنی صبا نور، مجتمع فولاد خوزستان، گروه صنعتی بوتان، بیمه اتکایی امین، ایرانیت، عمران و سازندگی استان قزوین، صنایع پتروشیمی تخت جمشید و نئوپان 22بهمن ازسوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های قند نیشابور، سازه‌پویش و داروسازی روز دارو بازگشایی شدند.
دیروز همچنین آگهی عرضه اولیه سهام شرکت داروسازی کاسپین تامین از مجموعه شرکت‌های وابسته به تیپیکو منتشر شد که براساس آن، 15میلیون سهم این شرکت معادل 10درصد از کل سهام امروز برای نخستین‌بار در بازار اول فرابورس کشف قیمت می‌شود.
به گزارش «تعادل»، در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی دیروز بیش از 22میلیون سهم به ارزش 5میلیارد تومان کد به کد شد. در نماد معاملاتی بیمه دی نیز بیش از 21میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد و 405میلیون تومان ازسوی سهامدار حقوقی به کد شرکت‌های تابعه منتقل شد. همچنین در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی نیز بیش از 20میلیون سهم به ارزش 5میلیارد تومان، در نماد معاملاتی پالایش نفت اصفهان 20میلیون سهم به ارزش بیش از 4میلیارد تومان و در نماد ملی صنایع مس ایران نیز کمتر از 11میلیون سهم به ارزش بیش از یک‌میلیارد و 264میلیون تومان و در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین 4میلیون سهم به ارزش یک‌میلیارد و 700میلیون تومان کد به کد شد.
بر همین اساس روز گذشته در جریان بازار خرده‌فروشی سهامدار عمده در نماد صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، بیش از 1.5میلیون سهم را به ارزش بیش از یک‌میلیارد تومان میان کدهای درون گروهی جابه‌جا کرد و در نماد معاملاتی مخابرات ایران نیز با هدف تقویت نماگرهای بورس بیش از 23میلیون سهم ازسوی سهامدار عمده بازارگردانی شد. اصلی‌ترین فروشندگان سهام دیروز در گروه‌های بانکی دیده می‌شد؛ این درحالی است که در گروه خودرویی‌ها همسو با برخی شایعات مبنی بر عقد قراردادهای جدید با شرکای خارجی بازارگردانی سهام همسو با تداوم حضور خریداران در روندی متعادل دنبال شد و البته در این گروه سایپا و زامیاد با صف خرید پایدار میلیونی باوجود حجم معاملات سنگین همراه بود.

افت 8/11 واحدی شاخص آیفکس
در روز گذشته، سهام گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان، بانک دی و نیرو سرمایه بیشترین افزایش قیمت و توسعه و عمران کرمان، شکال شرق شاهرود و بیمه میهن بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند، همچنین ارزش معاملات دیروز بازارهای فرابورس ایران افزون بر یک‌هزار و 518میلیارد ریال رقم خورد. دیروز 276میلیون ورقه بهادار در 29هزار و 854نوبت به ارزش یک‌هزار و 518میلیارد و 280میلیون ریال در بازارهای فرابورس مورد معامله قرار گرفت و شاخص کل با افت 12واحدی در 711واحد توقف کرد.  سهام بیمه اتکایی امین با معامله 38میلیون و 770هزار سهم با رقم 70میلیارد ریال، همانند روز شنبه بیشترین حجم و ارزش معاملات سهام در فرابورس را به نام خود ثبت کرد؛ البته در پایان معاملات دیروز نیز برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز 30دی‌ماه متوقف شد. روز گذشته، سهام گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان، بانک دی و نیرو سرمایه بیشترین افزایش قیمت و توسعه و عمران کرمان، شکال شرق شاهرود و بیمه میهن بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.
همچنین اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در اکثر نمادها با کاهش قیمت مواجه و در بازه 790 تا 880هزار ریال خریدوفروش شد. صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد بیشترین حجم معاملات ETF را با خریدوفروش 6میلیون سهم رقم زد و دادوستد 755هزار و 510ورقه مشارکت مجد در صدر معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت. گفتنی است نماد معاملاتی اسناد خزانه اسلامی امروز با قیمت 965هزار و 746ریال بسته شد.

بنکر

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.