شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان
شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

صعود بورس در غیاب بزرگان


گروه بورس – حمید محمدی: شاخص کل بورس تهران طی معاملات دیروز با صعود 140 واحدی خود به ارتفاع 73890 واحدی رسید. نمادهای «فارس» با 67 واحد، «شفن» با 19 واحد و «وصندوق» با 12 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بر جای گذاشتند و در مقابل نمادهای «پارسان» با 33 واحد، «وغدیر» با 25 واحد و «وساپا» با 6 واحد بیشترین تاثیر منفی را به‌همراه داشتند. ارزش معاملات دیروز در بورس و فرابورس به رقم 205 میلیارد تومان رسید که از این مقدار در حدود 22 میلیارد تومان به‌صورت بلوکی مورد معامله قرار گرفت.
افت ارزش معاملات به‌دلیل بسته شدن 18 نماد طی روز یکشنبه نگران‌کننده به نظر نمی‌رسد؛ نمادهای «شبندر»، «خودرو» و «وتجارت» که از نمادهای پیشرو و پر معامله محسوب می‌شوند از جمله بزرگان غایب طی معاملات دیروز بودند، حال آنکه تعداد نمادهای بسته بیش از این مقدار است و با توجه به قرار داشتن در فصل مجامع غیبت این تعداد نماد بر ارزش و حجم معاملات تاثیر منفی بر جای گذاشته است.
معاملات روز دوشنبه گرچه حجم بالایی نداشت، اما در تداوم روند منطقی و مثبت روز یکشنبه قدم برداشت. اغلب سناریوهایی که پیش از این برای روند حرکتی بازار سرمایه در صورت تمدید مذاکرات در نظر گرفته شده بود، ریزش بازار سرمایه در کوتاه‌مدت را نشان می‌داد. اما مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 به گونه‌ای رقم خورد که امید به انجام توافقی منطقی طی چهار ماه آتی در دل فعالان بازار سرمایه بیش از پیش قوت گرفت. هم تیم مذاکره‌کننده ایرانی هم مسوولان خارجی شرکت‌کننده در مذاکرات با ایران امیدوار به انجام توافق طی مدت باقی مانده هستند.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، پس از تمدید توافق، ارز نیز در قیمت‌های معاملاتی اخیر خود ثابت ماند و تنها اندکی کاهش یافت. طلا نیز با پیروی از قیمت‌های جهانی و ثبات دلار روند ثابتی را طی می‌کند. 
درخصوص بازار مسکن نیز با توجه به انباشته شدن تقاضا و احتمال افزایش میزان وام تحرکات مثبتی را شاهد هستیم که تماما پیامد‌های مثبتی از حوزه سیاسی به نظر می‌رسد.
طی روزهای اخیر از بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود نیز رو‌نمایی شد‌؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی در این خصوص با مثبت دانستن این طرح در خروج از رکود عنوان کرد: دولت مقابله با تورم را تا جایی ادامه می‌دهد که شاهد تورم تک‌رقمی باشیم.
در این راستا، مدیرعامل کارگزاری بانک پاسارگاد در رابطه با روند حرکت بازار سرمایه به «دنیای اقتصاد» گفت: بازار سرمایه کشور به مذاکرات هسته‌ای گره خورده است؛ در صورت ثبات شرایط داخلی شرایط بورس تهران می‌تواند اوضاع خوبی داشته باشد.
وی ادامه داد: بورس تهران طی ماه‌های اخیر افت زیادی کرده و قیمت سهام شرکت‌ها را جذاب کرده است.
مصطفی حاج حسینی درخصوص گروه‌هایی که توانایی رشد سریع در صورت بهبود شرایط را دارند عنوان کرد: گروه‌هایی که طی مدت اخیر از تحریم‌ها بیشترین آسیب را دیدند؛ در صورت تغییر شرایط می‌توانند زودتر از بقیه گروه‌ها به قیمت‌های ذاتی خود بازگردند.
این کارشناس بازار سرمایه درخصوص معیارهای انتخاب سهام در این شرایط عنوان کرد: در چنین شرایطی سهم‌هایی که P/E پایین‌تر دارند و نقد‌شونده‌ترند با توجه به صنعت سهام می‌توانند برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر باشند.
دیروز اغلب گروه‌ها معاملات روانی داشتند؛ بازار سرمایه در حالی روز دوشنبه را پشت سر گذاشت که بسیاری از نمادهای پر‌معامله و تاثیرگذار بورس تهران بسته بودند. دلیل غیبت اکثر این نمادها انجام مجمع عمومی پایان سال است. از جمله نمادهای مهم و تاثیرگذار که متوقف شده‌اند «وتجارت»، «خودرو»، «شبندر»، «وبملت» و «مپنا» هستند.
طی روزهای اخیر تسهیلات خرید مسکن سبز‌پوش بودند و قیمت خود را به بیش از 98 هزار تومان نیز رساندند. از جمله دلایلی که کارشناسان برای افزایش قیمت «تسه»‌ها به آن اشاره می‌کنند؛ احتمال رونق معاملات در خرید و فروش مسکن و خبرهایی از افزایش میزان وام خرید مسکن است. شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمال افزایش میزان وام خرید مسکن به 60 تا 80 میلیون تومان وجود دارد. در همین راستا در گروه انبوه‌سازی مسکن، تمامی نمادها به‌جز «وتوس» با صف خرید به‌کار خود پایان دادند؛ این گروه نمادهای با P/Eهای پایین را در خود جای داده‌اند. ساختمان‌سازان در طول افت شاخص از جمله گروه‌هایی بودند که افت زیادی کردند. در صورت ادامه روند مثبت شاخص کل، این گروه می‌تواند از جمله پیشتازان بازار سرمایه لقب گیرد.
در گروه خدمات مهندسی، «مپنا» 283 ریال سود نقدی به ازای هر سهم تقسیم کرد.
در گروه انفورماتیک قیمت آخرین معامله در تمامی نمادها مثبت بود. «مفاخر» روز معاملاتی دوشنبه را با صف خرید به پایان رساند.
در گروه خودروسازان هم هر روز خبری درخصوص قیمت خودروها از زبان مسوولی مطرح می‌شود. طرح تحقیق و تفحص از خودرو‌سازان که بیش از دو سال از مطرح شدن آن در مجلس می‌گذرد گویا به مرحله پایانی و مرحله نتیجه‌گیری رسیده است. 
در این خصوص رئیس‌ شورای رقابت با حضور در مجلس غلط بودن فرمول این شورا و در نتیجه قیمت‌های حاصل از این فرمول را قبول کرد و مقرر شد تا کارگروهی متشکل از علیلو رئیس‌ هیات تحقیق و تفحص و قاضی‌پور و فولادگر به‌عنوان نمایندگان ناظر مجلس در شورای رقابت تشکیل شود و بازنگری‌ها انجام و قیمت واقعی خودرو تعیین شود.
 در این گروه بیش از نیمی از نمادها قرمز‌رنگ بودند. برخی از کاهش 15 تا 20 درصدی قیمت خودرو صحبت به میان می‌آورند. این در حالی است که وزیر صنعت از قیمت خودرو‌ها حمایت کرده است و افزایش قیمت خودرو‌ها را رسمی دانسته و این افزایش قیمت را ناشی از مالیات بر ارزش افزوده، نرخ بیمه شخص ثالث، تورم و هزینه‌های مربوط به نصب کیسه هوا و یورو 4 دانسته است.
«ورنا» که در قیمت‌های بالاتر از 130 تومان دارای صف‌های خرید چند ده میلیونی بود، حال صف‌های فروش آنچنانی را به خود می‌بیند. این نماد در گزارش 9 ماهه خود بیش از 273درصد از سود پیش‌بینی‌شده سال مالی منتهی به 31 شهریور سال 93 را محقق کرده است. 
«خپارس» نیز که دیروز پس از افزایش سرمایه 239 درصدی‌اش با افزایش 9‌درصدی همراه شد، امروز در حدود 5/2درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. این نماد با حدود 3 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات در این گروه را به خود اختصاص داد.
در گروه پالایشگاهی که تعداد نمادهای متوقف شده در آن به 9 نماد رسیده است «شنفت» دیروز شاهد تشکیل صف خرید بود. این نماد روز یکشنبه پس از قرار گرفتن در گروه معاملاتی 12 درصد افزایش قیمت یافته بود. فاصله قیمتی 260 تومانی بین حق‌تقدم نفت پارس و قیمت سهم این شرکت جالب به نظر می‌رسد. سوالی که درخصوص مجامع این گروه در اذهان فعالان بازار مطرح است. چگونگی برگزاری این مجامع و تصویب صورت‌های مالی است در‌صورتی‌که هنوز بحث‌ها درخصوص درآمد پالایشگاه‌ها باقی است. در گروه ماشین‌آلات برقی، ایران‌ترانسفو پس از برگزاری مجمع عمومی و تقسیم سود نقدی 25تومانی به ازای هر سهم بازگشایی شد و 5 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. در این گروه طی معاملات دوشنبه تمامی نمادها مثبت معامله شدند.
در گروه محصولات دارویی که طی ماه‌های اخیر افت زیادی را تجربه کردند شاهد مثبت شدن اغلب نمادها بودیم و بسیاری از نمادها با صف خرید کار خود را به پایان رساندند.
در گروه محصولات شیمیایی که اخبار مناسبی در هفته‌های اخیر از لغو تحریم‌ها تا کاهش نرخ گاز مصرفی به گوش می‌رسید حدود نیمی از نمادها مثبت معامله شدند. در این گروه تعدیل منفی شپدیس می‌تواند خبر بدی برای سهامداران عمده آن مانند «پارسان» باشد؛ در این راستا «پارسان» مانند روز یکشنبه امروز هم در دامنه منفی معامله شد و حدود 5/1درصد افت قیمتی را تجربه کرد. گروه کم‌نماد بانکی امروز بسیار جالب به نظر می‌رسید؛ گروهی که جز نمادهای «وگردش» و «وپارس» میزبان نماد دیگری نبود. این دو نماد طی معاملات روز دوشنبه در درصدهای منفی معامله شدند. در این گروه «وبملت» به ازای هر سهم 33 تومان سود نقدی تقسیم کرد.


روزهای خوب معاملات توافقی فرابورس
گروه بورس- مسعود‌رضا طاهری: افزایش هر‌چند اندک شاخص فرابورس در روز گذشته همچنان جهت‌گیری بازار را برای تطابق بیشتر بورس با متغیرهای واقعی اقتصاد تایید می‌کند. 
بازار سهام با پشت سر گذاشتن برخی عوامل منطقه‌ای و بین‌المللی همچنان به تصفیه محرک‌های غیر‌عملیاتی می‌پردازد، ضمن اینکه چشم‌انداز تداوم سودآوری با احتیاط‌، قطعی‌ترین سرنوشت بازدهی سهام در سال جاری خواهد بود. دیروز 2 واحد دیگر بر شاخص بازار فرابورس افزوده شد و رقم آن از 802 واحد بالاتر رفت. در بیش از 13 هزار دفعه معامله‌، بیش از 58 میلیون اوراق بهادار به ارزش 555میلیارد ریال مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت که این رقم بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی «مارون» بوده است. در این روز 376 میلیون سهم مارون به ارزش 406 میلیارد ریال دادوستد شد.
دومین روز معامله در بازار فرابورس این هفته در حالی انجام شد که اغلب بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری داخلی واکنش منفی به تمدید توافق هسته‌ای ایران و غرب نشان ندادند و درعین حال تعدیل مثبت پیش‌بینی‌های سود سهام پس از مجامع و تقسیم سود‌های بیش از انتظار در برخی شرکت‌های بورسی در این روزها نشان از تاثیر‌پذیری شرکت‌ها از شرایط جدید اقتصادی دارد. پتروشیمی‌ها به‌عنوان لیدرهای سنتی بازار فرابورس بازهم تاثیرگذار شده‌اند. 
بررسی روند حرکت منحنی شاخص کل در بازار فرابورس نشان می‌دهد که در نیم‌ساعت اول معاملات‌، این شاخص تقریبا 6 واحد افزایش ثبت کرده که البته کاهش تدریجی میزان آن در‌نهایت شاخص را بر 802 واحد متوقف کرد. دیروز نماد‌های مارون‌، زاگرس و سبحان با تاثیر مثبت و نمادهای شپاس، میدکو، وخاور و حسینا با تاثیر منفی شاخص را تحت تاثیر قرار دادند.
در جریان معاملات دیروز نماد شرکت داروسازی سبحان با 5 درصد افزایش‌، عنوان اول بیشترین افزایش قیمت را از آن خود کرد. نماد ثتران نیز رتبه دوم را در این میان از آن خود کرد. نماد اوراق مشارکت 20 درصدی 3 ماهه گل‌گهر دیروز هم بیشترین تقاضا را به خود اختصاص داده بود.  
اما در بخش بیشترین ارزش و حجم معاملات همچنان اوراق مشارکت و اوراق اجاره نقش محوری خود را حفظ کرده‌اند. دیروز اوراق اجاره 20 درصدی ماهانه رایتل به صورت بلوک 50 هزاری به ارزش 65 میلیارد ریال معامله شد و در راس بیشترین ارزش معاملات قرارگرفت. معامله توافقی نفت ایرانول و اوراق اجاره 3 ماهه 20درصدی مپنا دررده‌های بعدی قرار گرفتند.
در میان بیشترین حجم معاملات‌، معاملات توافقی وخاور و شرانل به‌ترتیب رده‌های اول و دوم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.
آنچه در این میان جالب توجه است‌ اینکه معاملات توافقی در این روزها از رونق به مراتب بیشتری نسبت به سایر معاملات برخوردار است. اقبال به این نوع معاملات موجب شده فرابورس مقررات تازه‌ای را برای اولویت دادن به آنها تعیین کند.
در این راستا اعلام شده در سامانه معاملات بازار پایه توافقی در صورت انتخاب گزینه یکجا در خصوص ورود سفارش‌های فروش یکجا یا خرید یکجا‌، اولویت این سفارش‌ها در صف مانند سفارش‌های قابل مذاکره‌، کاهش می‌یابد. 
به عبارت دیگر، در سامانه معاملات بازار پایه توافقی، اولویت با سفارش‌های خرید و فروش وارد شده به‌صورت صرفا مقطوع است. بدیهی است اولویت سفارش‌های مقطوع یکجا و سفارش‌های قابل مذاکره در صف به ترتیب در درجه‌های بعدی قرار خواهد گرفت.
دیروز ناظر بازار از تداوم معاملات توافقی در نمادهای شرکت کابل‌سازی تک، شرکت تولید سموم علف‌کش‌، شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو، شرکت ورزیران، شرکت داروسازی تهران و شرکت کارخانه‌های مخابراتی ایران خبر داد.


پرشین تحلیل

بازدهی مثبت تنها دو نماد

صنعت دستگاه های برقی شامل چهار طبقه لامپ، الکتروموتور، کابل برقی و تأسیسات برق است که امسال هفت مجموعه در این گروه فعالیت می کنند.

براساس گزارش بورس نیوز، این گروه در سه ماهه اول سال جاری بازدهی منفی حدود 12 درصدی را به دست آورد، حال آنکه در مدت مشابه سال قبل موفق به دستیابی به بازدهی مثبت حدود 50 درصد شده بود.

از میان هفت مجموعه فعال در گروه دستگاه های برقی طی سه ماهه نخست امسال تنها دو مجموعه همچون موتوژن و لامپ پارس شهاب بازدهی مثبت کسب کردند و پنج نماد باقی مانده بازدهی منفی محقق ساختند.

بازدهی مثبت تنها دو نماد

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که نماد معاملاتی شرکت جوشکاب یزد طی مدت مذکور متوقف بوده و در بهار امسال معامله نمی شده است.

برهمین اساس هشت شرکت فعال در این صنعت طی، سه ماهه اول سال گذشته بازدهی مثبت را به سهامداران خود هدیه کردند و در جدول بازدهی این گروه طی این مدت بازدهی منفی مشاهده نمی شود.

اما در خصوص کم بازده ترین های این صنعت طی سه ماهه اول امسال می توان به شرکت های کابل البرز، نیروترانس و پارس سوئیچ اشاره کرد. مجموعه هایی که در مدت مشابه سال گذشته با بازدهی مثبت لبخند را برلبان سهامداران خود نشاندند.

بازدهی مثبت تنها دو نماد

رتبه نقدشوندگی سهام مجموعه های فعال در این گروه نیز بسیار پایین است و در میان آنها می توان به شرکت کابل البرز با رتبه نقدشوندگی 149 به عنوان نقدشونده ترین سهام در این گروه اشاره کرد و در مقابل آن نیرو ترانس با رتبه 303 در انتهای این جدول قرار می گیرد.

در پایان این گزارش می افزاید، طی بهار سال جاری در مجموع بیش از 413 میلیون و 659 هزار سهم معامله شد که این رقم نسبت به حجم معاملاتی بیش از 163 میلیون و 302 هزار سهمی این گروه در بهار سال گذشته با رشد قابل توجهی همراه شده است.

بازدهی مثبت تنها دو نماد
پرشین تحلیل

بررسی دلایل توقف خپارس


پرسش : علت توقف نماد معاملاتی خپارس چیست؟

 

پاسخ: با توجه به افزایش سرمایه شرکت مطابق مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ دهم خرداد ماه 93، ارائه عملکرد واقعی سال مالی منتهی به 29 اسفند 92 و پیش‌بینی سال مالی منتهی به 29 اسفند 93 با سرمایه جدید ضروری است. شرکت تاکنون پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 93 با سرمایه جدید را ارائه نکرده و صورتهای مالی (حسابرسی نشده) سال مالی 92 را در تاریخ 25 خرداد 93 ارسال کرده، لیکن به دلیل ابهام در شناسایی برخی از درآمدها، تاکنون اطلاعیه مذکور منتشر نشده است .

 

آخرین اطلاعات را می­ توانید از مرکز ارتباط بورس (ما بورس) با شماره 6375 دریافت کنید.

پرشین تحلیل

عمق رکود همزمان با کاهش تورم؟


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رکود تورمی در حالی در یک اقتصاد رخنه می کند که تورم به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته و در سویی دیگر رشد اقتصادی در مسیری منفی قرار گرفته و تولید، درآمد، اشتغال و تجارت به طور معناداری کاهش می یابد و در رکود فرو می رود .

 

این در حالی است که اوضاع اقتصادی ایران در بیش از یک سال گذشته با چنین وضعیتی مواجه بوده است یعنی زمانی که به طور همزمان در ادامه روند قبلی هر ماه بر تورم دو رقمی افزوده شده و رشد اقتصادی کشور نیز در سطح بسیار پایینی قرار داشته است به گونه ای که به استناد آمار بانک مرکزی تورم از مرز 40 درصد گذشت، رشد اقتصادی به کمتر از منفی هشت درصد کاهش یافت، نرخ بیکاری به بیش از 10.5 درصد رسید و شاخص تولید کننده نیز در شرایط مناسبی قرار نداشت .

 

اما با تغییر و تحولات سیاسی کشور در سال گذشته کنترل و کاهش تورم در دستور کار دولت قرار گرفت و در ماه های بعد با اعمال سیاستهای پولی و مالی، پایه پولی و حجم نقدینگی نیز تا حدودی کنترل شده و روند معکوس تورم از آبان ماه سال گذشته آغاز شد و تا خرداد ماه نیز ادامه داشته است .

 

بر این اساس نرخ تورم از 40.4 درصد در مهرماه به 40 درصد در آبان و با ادامه روند کاهشی به 27.7 درصد در خرداد ماه سال جاری کاهش یافته است .

 

با این وجود در بین برخی کارشناسان اقتصادی همچنین پولی و بانکی این اعتقاد وجود دارد که نگاه به خروج از رکود به اندازه کاهش تورم برای دولت مورد توجه نبوده و آثار آن محسوس نیست .

 

کاهش تورم دولت را از خروج از رکود جا گذاشت

 

بنابراین گزارش حیدر مستخدمین حسینی- کارشناس پولی و بانکی- در مورد انتقادات وارد بر سیاست های بانک مرکزی مبنی بر اینکه کنترل تورم موجب شده تا دولت به رفع رکود بی توجه باشد به شرایط ویژه کشور به لحاظ رکود تورمی اشاره و اظهار کرد: این وضعیت اقتصادی ایران در دنیا شبیه یکی دو کشور از قبیل زیمباوه است از این رو باید با درایت و دقت بالایی در مورد این شرایط خاص و پیچیده اقدام کرد تا اقتصاد به سوی پویایی و تعادل حرکت کند .

 

وی با بیان اینکه با وجود این که اقتصاد به طور همزمان در رکود و تورم قرار داشت دولت گزینه کاهش عدد تورم را انتخاب کرد گفت: در این حالت تا حدودی از شرایط رکودی و عوامل مبارزه با آن غافل ماند براین اساس نه تنها رکود بهبود نیافت بلکه عمیق‌تر هم شده است .

 

مستخدمین حسینی با یادآوری اینکه تعدادی از نهادهای دولتی اعتقادی به این موضوع یعنی رکود مانده اما تورم کاهش یافته است ندارند بیان کرد: اما این واقعیتی است که در اقتصاد وجود دارد به طوری که اکنون باید به این سوال پاسخ داد که آیا سرمایه‌گذاری جدیدی درتولید داشته‌ایم؟ آیا شیفت های کاری واحدهای صنعتی افزایش یافته؟ ‌و آیا اشتغال جدیدی ایجاد شده است؟ بنابراین اگر این موضوع به دقت مورد بررسی قرار گیرد نشان می دهد که نه تنها در این حوزه هیچ پیشرفتی نداشته و همان شرایط قبلی حاکم است بلکه این انتقاد نیز وارد خواهد بود که ما از رکود خارج نشده و تنها بر کاهش عدد تورم تکیه کرده‌ایم .

 

وی با تاکید بر اینکه خروج از رکود بدون تردید افزایش تورم رابه همراه خواهد داشت و جزو ذات آن بوده و طبیعی است توضیح داد: این در حالی است که در هنگام مبارزه با رکود باید به بنگاه‌های اقتصادی نقدینگی تزریق شده و وام و تسهیلات بیشتری به آن ها پرداخت شود تا بتوانند تولید را افزایش داده و عرضه محصول در بازار را بیشتر کنند. اما چنین موردی پیش نیامده و اگر قرار باشد شیوه فعلی ادامه یابد تورم کاهش می یابد اما رکود همچنان پابرجا است .

 

به گفته مستخدمین حسینی دولت شیوه ای را در پیش گرفته که سرمایه‌گذاران را از خود دور می کند و اعتماد لازم ر از آنها سلب خواهد کرد؛ از این رو این واقعیت را باید پذیرفت که اگر اقتصاد بخواهد از رکود خارج شده و رونق پیدا کند باید در دوره‌های ابتدایی رشد تورم را تجربه کرده و این کاملا طبیعی است و نباید از آن گریخت .

 

وی خاطرنشان کرد: آن طور که از اظهارات برخی مسوولین بر می‌آید خود هم می دانند که درآینده ای نزدیک تورم افزایش می یابد و دلیل آن هم خروج از رکود خواهد بود .

 

مستخدمین حسینی در عین حال جهت گیری دولت برای کاهش تورم را مثبت ارزیابی اما تاکید کرد: دولت باید فعالیت‌هایی را نیز در راستای توسعه اقتصادی انجام می داد که از آن غفلت کرد؛ به عبارتی دیگر می یابد افزایش سرمایه بانک‌ها از محل منابع صندوق توسعه ملی شکل می گرفت تا آن ها تسهیلات بیشتری به بنگاه های اقتصادی اختصاص داده ، تولید بیشتر می شد و در نهایت کاهش نرخ بیکاری، افزایش اشتغال و عرضه بیشتر محصول را پی داشت،در عین حال با سایر سیاست‌های پولی و مالی تورم را نیز کنترل کرده و کاهش می یافت بنابراین در این حالت هم رکود نشانه گیری می شد هم تورم .

 

این مقام سابق بانک مرکزی یادآور شد که دو عامل روانی و سیاست های انقباضی موجب کاهش تورم شد و دولت در حالی می خواست به مردم نشان دهد که تورم را کاهش داده که بر بنگاه های اقتصادی بسیار سخت گذشت. این در حالی است که شورای پول و اعتبار هم دراین راستا حرکت کرد و سیاست های مهار نقدینگی را به کار برد غافل از اینکه تزریق نقدینگی می توانست به درستی انجام شده و خروج از رکود را به همراه داشته باشد .

 

به گزارش ایسنا در حالی برخی دیگر از کارشناسان و یا نمایندگان مجلس نیز بر اینکه دولت تورم را به قیمت تشدید رکود کاهش داده است تاکید می کنند که در بین اظهارات مقامات اقتصادی دولت هیچ گونه تاییدی در این زمینه وجود نداشته و همواره رد می شود .

 

دفاعیات مقامات مالی و پولی و بانکی از انتقادات رکودی

 

بر این اساس محمد باقر نوبخت-معاون برنامه ریزی رییس جمهور- قرارگرفتن رشد اقتصادی منفی 5.8 درصد سال 1391 در مسیری معکوس و روبه رشد را مهمترین نشانه خروج از رکود است .

 

وی سرمایه گذاری های انجام شده از سوی دولت را عامل دیگر رشد اقتصادی دانسته و تصویب بودجه 41 هزار میلیارد تومانی به طرح های عمرانی، 90 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسعه‌ای در شرکت‌های دولتی و استفاده از 35 میلیارد دلار برای فاینانس را کمک بزرگی به رونق اقتصادی و خروج از رکود عنوان کرد .

 

اما اکبر کمیجانی-قائم مقام بانک مرکزی- هم اقتصاد ایران را در آستانه خروج از رکود دانسته و از افزایش رشد اقتصادی کشور از منفی 8.3 درصد(بر مبنای سال 83)در 9 ماهه سال 1391 به منفی 3.4 درصد در 9 ماهه سال 1392، به عنوان نشانه‌های خروج تدریجی اقتصاد از رکود برشمرد .

 

وی همچنین کاهش رشد منفی شاخص تولید کارگاههای بزرگ صنعتی از 8.8 درصد در 9 ماهه سال 1391 به 7.6 درصد در 9 ماهه سال 1392 را حاکی از خروج تدریجی بخش صنعت از رکود عنوان و اعلام کرد که رشد منفی عملکرد تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی نیز کاهش یافته است .

 

کمیجانی از آمار خودرو هم برای بیان چشم انداز مثبت اقتصادی یاد کرد و گفت که در دو ماه اول سال جاری تولید خودرو نسبت به دوره مشابه سال قبل از رشدی معادل 92.5 درصد برخوردار بوده است .

 

قائم مقام بانک مرکزی این را هم یادآور شد که در سال 1392 ، زیربنای پروانه‌های صادره ساختمانی که شاخص بهتری برای تبیین فعالیتهای ساختمانی در حوزه مسکن است، به میزان 16.4 درصد افزایش یافته و حاکی از افزایش برنامه‌های ساخت و ساز در سال جاری و همچنین افزایش نسبی متراژ واحدهای مسکونی برنامه‌ریزی شده خواهد بود .

 

اما رییس کل بانک مرکزی نیز در آخرین اظهارات خود نسبت به مباحث و انتقادات مطرح شده درمورد سیاست های پولی بانک مرکزی واکنش نشان داد .

 

سیف، معتقد است که بانک مرکزی در مدیریت نقدینگی خود در سال گذشته نه تنها به مقوله خروج از رکود اقتصادی و تامین مالی اقتصاد بی توجه نبوده است، بلکه سعی کرده تا سیاست‌های ضدتورمی خود را با حداقل هزینه برای بخش واقعی و از طریق سالم‌سازی رشد نقدینگی و کنترل انتظارات تورمی دنبال کند .

 

وی همچنین با رجوع به آمار ارقام از انتقادات مطرحه دفاع کرد و گفت: رشد نقدینگی کشور در سال 1392 معادل 29.1 درصد بوده است. که حتی با کم کردن اثر افزایش پوشش آمار نقدینگی به بانکها و موسسات اعتباری جدید، رشد نقدینگی کشور در سال گذشته به 25.9درصد می‌رسد که به هیچ عنوان رشد پایینی برای نقدینگی به حساب نمی‌آید در عین حال که بانک مرکزی سعی کرده تا سیاستهای ضدتورمی خود را با حداقل هزینه برای بخش واقعی و از طریق سالم‌سازی رشد نقدینگی و کنترل انتظارات تورمی دنبال کند .

 

سیف ضمن اشاره به کاهش نوسان در بازار ارز و ثبات حاکم بر بازار در ماهای اخیر این را هم یادآور شد که در تجویز سیاستهای پولی مناسب برای خروج از رکود اقتصادی باید پیش از هر چیز به ماهیت رکود اقتصاد توجه داشت این در حالی است که به استناد بررسی‌ها و نظرسنجی‌های انجام شده، رکود حاکم بر اقتصاد کشور، عمدتا از شوک سمت عرضه و تا حد زیادی از محل تشدید تحریم‌های بین‌المللی بر علیه کشور ناشی بوده که به واسطه کاهش دسترسی به منابع ارزی و ایجاد مشکل برای مبادلات ارزی، واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مورد نیاز واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه کرده است. بدیهی است که در چنین شرایطی صرف افزایش عرضه نقدینگی نه تنها کمکی به حل مشکلات جاری واحدهای تولیدی نخواهد داشت، بلکه به دلیل افزایش تقاضای موثر فشارهای تورمی موجود را نیز تقویت خواهد کرد .

 

به گزارش ایسنا، در حالی مباحث مربوط به رکود و تورم مطرح می شود که در سال جاری فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز اجرایی شده که با توجه به افزایش قیمت سوخت و اثر منفی که بر بهای تمام شده محصول نهایی می گذارد می تواند در صورتی که یارانه تولید تامین نشود که تاکنون نیز اعلام خود مقامات دولتی بیانگر سهم ناچیز و در عین حال پرداخت نشده تولید از هدفمندی است، بر عملکرد تولید کنندگان اثر منفی داشته و رشد اقتصادی که در خوشبینانه ترین حالت در پایان سال گذشته صفر تخمین زده می شود را تحت تاثیر قرار دهد.

پرشین تحلیل

اوراق تبعی سهام "همراه" در بورس عرضه شد



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در راستای پوشش ریسک و حمایت از سرمایه گذاران، از هفتم تیرماه، عرضه اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت ارتباطات سیار ایران در بورس اوراق بهادار آغاز شد .

 

نماد معاملاتی این اوراق، همراه310، قیمت اعمال 31 هزار و 985 ریال و تاریخ اعمال سوم دی ماه 93 است. بر اساس این اطلاعیه دوره معاملاتی از هفتم تیرماه تا اول دی ماه است و سقف خرید هم 20 هزار اختیار فروش برای هر کد معاملاتی اعلام شده است. این در حالی است که در صورت خرید بیش از این تعداد، مازاد آن در تعهد عرضه کننده نیست .

 

در این اطلاعیه، حداقل حجم عرضه روزانه پانصد هزار اختیار فروش تا زمان اتمام کل حجم عرضه است که 10 میلیون اختیار فروش اعلام شده است. شرکت مهر اقتصاد مبین، عرضه کننده این اوراق و کارگزاری آبان، کارگزار عرضه کننده آن است .

 

شرایط تسویه تعهدات در تاریخ اعمال، به صورت پرداخت مابه التفاوت قیمت اعمال و قیمت پایانی سهم پایه به دارنده اختیار فروش تبعی به صورت نقدی یا به صورت غیرنقدی از طریق انتقال سهم پایه از سوی عرضه کننده به دارنده اوراق یا انتقال سهم با قیمت اعمال از دارنده اختیار فروش تبعی به عرضه کننده بر حسب اعلام فروشنده است .

 

یادآور می شود، این اوراق، معاملات ثانویه نداشته و خریداران حق فروش مجدد این اوراق را ندارند. ساعت معاملات هم 9 الی 13 بوده و فقط عرضه کننده مجاز به فروش است. به علاوه، کارمزد کارگزاران خریدار و فروشنده هر کدام 0.4 درصد است و از حق نظارت سازمان و سایر هزینه های معاملات معاف است.

پرشین تحلیل