شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان
شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

سقوط آزاد شاخص کل رخ نخواهد داد


باتوجه به اینکه شاخص کل بورس نشانگر شمای کلی اقتصادی کشور است و ازسویی اقتصاد ایران درحال حاضر در یک وضعیت ملتهب اقتصادی نشات گرفته از دولت قبل قرار گرفته و همچنین به دلیل نوسان شدید نرخ ارز، وضعیت اقتصادی ایران در بلاتکلیفی به سر می‌برد؛ بنابراین بورس نیز به تبع این شرایط، تاحدی بی‌حساب و کتاب شده است.

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)،خوشبختانه دولت یازدهم با درنظر گرفتن سیاست‌های انقباضی یا ریاضت مالی، توانسته تورم 40درصدی دولت قبل را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. درهمین راستا، التهابات ارزی البته جز مدت اخیر، کاهش یافته و ثبات نسبی در فضای اقتصادی حاکم شده است. اما مشکلی که در این راستا ایجاد شده، باعث عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی شده است؛ البته بعد از حاکم شدن ثبات در تمام فضای اقتصادی، لازم است دولت سیاست‌های انبساطی را در پیش بگیرد که به عقیده بنده این اتفاق ملزم به گذشتن حداقل 6ماه تا یک‌سال است که هنوز زمان رسیدن به این مهم، نرسیده است. ازسوی دیگر دولت در چند سال اخیر درگیر تحریم‌ها شد که کار را کمی دشوار کرد. خوشبختانه در هفته گذشته، اخبار سیاسی مثبتی در کشور منتشر شد که برخی معتقد بودند شاخص کل بورس نیز بتواند خود را کمی بالا بکشد، اما معتقدم نباید به برجام و پساتحریم تا حداقل یک‌سال به تحریک شدن فضا به صورت جدی امیدوار بود. ازطرفی بازار سرمایه درگیر فضای رکودی و بی‌رمقی شده است، بنابراین لازم است دولت بعد از آنکه تورم را به زیر 10درصد رساند، برنامه‌هایی هم برای تحریک رشد اقتصادی داشته باشد. البته باتوجه به شرایط موجود، شاخص کل بورس اگرچه طی 6ماه تا یک‌سال آینده، دستخوش تغییرات خواهد شد و بازهم احتمال کاهش شاخص وجود دارد ولی سقوط آزاد را مشاهده نخواهد کرد.

بنکر

سقوط 20‌درصدی سهام اپل


پس از رکوردزنی بازار سرمایه اپل و بالا رفتن قیمت سهام این کمپانی و رسیدن آن به ١٣٤,٥٤ دلار به ازای هر سهم، حالا قیمت سهام اپل روند نزولی در پیش گرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شهروند ،  آخرین قیمت سهام اپل در معاملات در تالارهای بورس ١٠٦.٠٣ دلار ثبت شده است. این کاهش قیمت بازار، سرمایه اپل را ۲۰‌درصد کاهش داده است. این کاهش ۲۰‌درصدی باعث شده تا ارزش بازار سرمایه کمپانی بیش از ۱۶۰‌میلیارد دلار کاهش یابد که درواقع این رقم از سرمایه سهامداران این کمپانی کاسته شده است. بسیاری از موسسات سرمایه‌گذاری و بانک‌ها در گزارش‌های خود که به پیش‌بینی گزارش مالی اپل در سه‌ماهه منتهی به‌ سال نو میلادی پرداخته‌اند، کاهش سود این کمپانی به ٣.٢٤ دلار را به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده‌اند.

پیام خشن بورس به تنظیم‌کنندگان بودجه


خبر اقتصادی - به عقیده کارشناسان در هفته‌های گذشته شاخص کل به‌دلیل حمایت نهادهای بالادستی، سقوط نکرده و در مدار فرسایشی خود باقی مانده بود و سقوط شاخص به گمان بسیاری از تحلیلگران به عدم توانایی دولت در کنترل بیشتر شاخص مربوط است. از طرف دیگر بازار سهام زودتر به استقبال بودجه رفته و به دولت پیام داد که نگاه بهتری به صنایع داشته باشد و در تصمیم‌گیری در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی و بهره مالکانه و ... نگاه معطوف به حمایت از صنایع پتروشیمی و معادن را اتخاذ کند.  

برهمین اساس، در بازار نقدی بورس روز گذشته، شاخص کل در ادامه روند نزولی این هفته، 232.49واحد شاهد افت بود. برهمین اساس همانند روز شنبه تمام شاخص‌های منتخب قرمزپوش بودند، به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با 90.5واحد، شاخص کل (هم وزن) با 55.5واحد، شاخص قیمت (هم وزن) با 47.1واحد، شاخص آزاد شناور با 406.1واحد، شاخص بازار اول با 210.9واحد و شاخص بازار دوم با 227.49واحد افت همراه شدند. همچنین در بازار مذکور، حدود 570میلیون ورقه بهادار به ارزش 1500میلیارد تومان در 34هزار نوبت معاملاتی دست به دست شد.



   معاملات تالار شیشه‌ای

روز گذشته بیشترین تاثیرگذاری در شاخص را نمادهای پتروشیمی، کشتیرانی و خودرویی داشتند، به‌صورتی که پالایش نفت بندرعباس با 46.58واحد، پالایش نفت اصفهان با 40.23واحد، کشتیرانی ایران با 36.38واحد، ایران خودرو با 21.93واحد و هلدینگ غدیر با 20.24واحد، بیشترین تاثیرگذاری منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. همچنین نمادهای گروه دارویی سبحان با 33.87واحد و پتروشیمی مبین با 21.75واحد مثبت، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند.

برخلاف انتشار اخبار سیاسی مثبتی که هفته گذشته منتشر شد و کارشناسان بازار سرمایه انتظار بهبود وضعیت این بازار را داشتند، شاخص کل بورس در نخستین روز هفته جاری، با افت 413واحدی روبه‌رو شد و به کانال 61هزار واحدی منتقل شد، برهمین اساس در دومین روز این هفته، از ارتفاع 61هزار و 734واحدی با افت 232واحدی به ارتفاع 61هزار و 501واحدی منتقل شد. همچنین در روز گذشته، برترین گروه‌های صنعتی، بانکی‌ها، فرآورده‌های نفتی، خودرویی و شیمیایی بودند.



   افت 4واحدی شاخص فرابورس در 3ماه

در بازار نقدی فرابورس نیز، شاخص کل با افت 5.8درصدی به ارتفاع 671واحدی نزول کرد، برهمین اساس ارزش بازار اول و دوم 455هزار میلیارد تومان بود که درمجموع 72هزار و 800میلیون سهم به ارزش 763میلیارد تومان در 13هزار نوبت معاملاتی، دادوستد شد. در بازار مذکور، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با 0.88واحد، تنها نماد موثر مثبت در شاخص کل بود ولی نمادهای پالایش نفت تهران با 1.71واحد، فولاد هرمزگان جنوب با 0.8واحد منفی، گروه پتروشیمی ایرانیان با 0.59واحد، بانک گردشگری با 0.53واحد، پالایش نفت لاوان با 0.51واحد و پتروشیمی زاگرس با 0.44واحد بیشترین تاثیرگذاری را در منفی کردن شاخص داشتند. شاخص کل در دوره سه ماهه فصل پاییز نمایانگر آن است که در 31شهریور ماه به ارتفاع 681واحدی رسیده بود و دارای افت‌وخیزهای فراوانی بود؛ به‌طوری که در بالاترین حد خود در 26مهرماه به 727واحد رسید و در 13 همان ماه به 659واحد رسید. اما درهر حال طی این 60روز معاملاتی، از ارتفاع 681واحد به 677واحد رسید و 4واحد افت را تجربه کرد. نمادهای شاوان، شتران، ذوب، خدیزل، قشیر، وگردش و پترول نیز ازجمله نمادهای پربیننده روز گذشته بازار فرابورس بودند.



   بورس‌های عربی متضرر از کاهش قیمت نفت

افت قیمت نفت در روزهای اخیر موجب سقوط دسته‌جمعی شاخص‌ها در بازارهای عربی شد و در این میان بورس دوبی، کویت و ابوظبی با افت شدیدی همراه شدند. بازار دوبی در آخرین ساعات معاملاتی با ریزش شدید شاخص‌ها همراه شد؛ درحالی که قیمت نفت به پایین‌ترین حد خود در 7سال اخیر رسید. برهمین اساس، شاخص اصلی بورس دوبی با کاهش 2.8درصدی بیشترین میزان افت هفتگی را به ثبت رساند و قیمت سهام بانک اسلامی دوبی به‌عنوان دومین سهام تاثیرگذار در این بازار با کاهش 3.6درصدی مواجه شد، در این میان، شاخص ADX بورس ابوظبی نیز 2درصد منفی شد. روند نزولی قیمت نفت در روزهای اخیر بر کشورهای حوزه خلیج‌فارس تاثیر بسزایی داشت و کاهش درآمدهای دولتی این کشورها را باعث شد و در این میان آهنگ رشد اقتصادی این کشورها را نیز آهسته کرد. کویت و قطر نیز به‌دلیل افت شدید قیمت نفت، به فکر انتشار اوراق قرضه هستند تا بتوانند از این طریق کسری بودجه دولتی خود را جبران کنند. البته برخی بانک‌ها در کشورهای عربی با حرکت اخیر فدرال رزرو امریکا مبنی بر افزایش 0.25درصدی نرخ بهره، همراه شدند، با این حال که این حرکت موجب عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی این کشورها شده است.



   عرضه 108هزار تن انواع کالا در تالار نقره‌ای

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران دیروز شاهد عرضه ۲۲هزار و ۶۰۰تن انواع مس بود. در تالار محصولات صنعتی و معدنی، ۱۵۰۰تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران با قیمت پایه ۱۶۲هزار و ۷۷۵ریال روی تابلوی عرضه رفت. این شرکت همچنین، هزار تن مس مفتول را با قیمت پایه ۱۷۰هزار و ۵۵۷ریال عرضه کرد؛ از دیگر محصولات عرضه شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به ۲۰هزار تن انواع مس کم‌عیار، ۱۴۰تن سولفور مولیبدن و ۱۸تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، ۱۰۰تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان با قیمت پایه ۱۷۱هزار و ۱۰۷ریال راهی تالار معاملات شد. ۳۹۶تن انواع میلگرد، ۲۶۴تن انواع نبشی و ۱۷۶تن انواع تیرآهن شرکت نورد آریان فولاد به همراه ۳۰۰تن کک متالورژی شرکت کک‌سازی زرند، از دیگر محصولات عرضه شده در این تالار بود.

در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، درحالی ۵۵هزار و ۱۱۵تن انواع قیر، ۶۵۹۳تن انواع مواد پتروشیمی و هزار تن گوگرد کلوخه عرضه شد که تالار صادراتی شاهد عرضه ۲هزار تن انواع قیر شرکت شیمی تجارت نقش جهان بود.

در تالار محصولات کشاورزی نیز، حدود ۸۲۲۰تن ذرت خوزستان، موجودی انبارهای دانه طلایی، سیبلی ۱و۲، بنوت، توسعه کشت ذرت ۱، بنوارناظر، آزادی، شاداب دانه، سیدعباس، شهیدرجایی، توسعه کشت شوش، غرب کرخه، وحدت، آبگرمک، عقیلی، شهیدبهشتی دیلم و شهید بهشتی بی‌سی، در قالب گواهی سپرده کالایی عرضه شدند. همچنین ۴هزار تن گندم دوروم، ۵۶۰۰تن خرمای کبکاب، ۵۰۰تن روغن خام سویا، ۵۴۰تن کنجاله سویا پلیت، ۲۰۰تن برنج و ۲۱۰تن جودامی روی تابلوی عرضه مذکور رفتند. در مجموع آنکه حدود ۱۰۸هزار تن انواع کالا روانه تالارهای مختلف بورس کالای ایران شدند.



مهشید خیزان - تعادل

پیش‌بینی اوضاع بورس تا پایان امسال


ک فعال بازار سرمایه پیش بینی وضعیت بورس تا پایان سال را سخت دانست و عنوان کرد: بعید است تا پایان سال بورس تهران با تحول خاصی روبرو شود اما اکنون قیمت سهام شرکتها بسیار ارزان بوده و قیمت هایی است که اگر کوچکترین وزشی بوزد همه افسوس آن را می خورند.
  
پیام نفت:

 

 

 

 

 

حمیدرضا مهرآور- مدیر عامل کارگزاری بانک سامان- در گفت‌وگو با ایسنا، وضعیت بورس را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر شرایط ویژه ای در بازار سرمایه ایجاد نشده است که به بهبود وضعیت بورس کمک کند و اخبار مثبت سیاسی منتشر شده نیز باید اثرات خود را در بازار سرمایه نشان دهد تا بتواند تاثیر مثبتی روی بورس داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه اخبار مثبت مذاکرات در بازار سرمایه پیش خور شده است، افزود: باید در شرایط فعلی عواملی که بازار سرمایه را رنج می دهد، برطرف شود که مهم ترین این عوامل نفدینگی و اعتماد است که مدتهاست از بازار سرمایه خارج شده وبازگشت آن زمان بر است.

 

این کارگزار بورس به دیگر عامل رنج بازار اشاره و اظهار کرد: موضوع مهم دیگر رقیب قدر بازار سرمایه است که حاضر نیست به هیچ عنوان با بازار سرمایه رقابت کند و آن هم بازار پول است این در حالی است که بازار سرمایه برای تامین مالی بلندمدت و بازار پول برای تامین مالی کوتاه مدت مناسب است. در حالی که تامین مالی بلندمدت در بازار سرمایه اتفاق نیافتاده و پول ها بیشتر وارد بازار پول شده است؛ لذا تا زمانیکه این رقابت بین دو بازار وجود داشته باشد، وضعیت بورس بهبودی پیدا نخواهد کرد.

 

وی عنوان کرد: وقتی سرمایه گذاران بدون زحمت وارد بازار پول می شوند و 25 درصد سود دریافت می کنند باید غیر از بازار پول بتوانند بازدهی 35 درصدی کسب کنند و از آنجاکه جایی نیست این میزان سود را به آنها بدهد لذا آنها ترجیح می دهند تا در بازار پول باقی بمانند؛ بنابراین باید شرایطی فراهم شود که سرمایه از بازار پول خارج شود.

 

مهرآور با تاکید بر اینکه باید نقدینگی از سوی سرمایه گذاران داخلی و خارجی وارد اقتصاد شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هر سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری به نرخ بازدهی توجه می کند لذا باید شرایطی فراهم شود تا نرخ بازدهی بازار سرمایه جذاب باشد از سوی دیگر می توان با کاهش مالیات و عوارض برای سرمایه گذاران شرایطی فراهم کرد تا جاذبه کافی برای آنها ایجاد شود.

 

مهرآور تصریح کرد: در شرایط فعلی عاملی که می توان به آن خوش بین بود، ورود سرمایه گذار خارجی است که پول های تازه نفسی را وارد اقتصاد می کند. البته برای سرمایه گذاران خارجی نیز باید فاکتورهای در نظر گرفته شود که برای آنها بسیار مهم است که یکی از این فاکتورها نرخ ارز است، زیرا نوسانات نرخ ارز برای سرمایه گذاران خارجی پذیرفتنی نیست.

 

وی با بیان اینکه باید تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها مورد بررسی مجدد قرار بگیرد، اظهار کرد: علاوه بر این قواعد و مقررات کشور مدام تغییر می کند در حالی که یک سرمایه گذار داخلی یا خارجی علاقمند است که قوانین حداقل برای دوره سه ساله ثابت باشد؛ بنابراین تغییر قوانین موجب تعلل سرمایه گذار برای سرمایه گذاری می شود لذا باید قوانین زیادی اصلاح شود تا زمینه جذب آنها فراهم گردد.

 

به گفته این فعال بازار سرمایه، همچنین باید در قوانین بودجه ای راهی برای رقابتی کردن بازار پول و سرمایه فراهم شده و مواردی همچون تعدیل نرخ خوراک پتروشیمی ها، کاهش نرخ سود بانکی و تعیین مشوق ها برای تولید در نظر گرفته شود. اما اگر دولت و بانک مرکزی بنا به دلایلی حاضر نیست که نرخ سود بانکی را کاهش دهد باید با ارائه مشوق هایی همچون کاهش مالیات و عوارض به تولید کمک کند.

 

مهرآور پیش بینی بازار سرمایه در ماه های پایانی سال را سخت دانست و با طرح این سوال که اگر تحریم ها لغو شود چه تاثیری در ورود نقدینگی در بورس دارد؟ گفت: لذا چون لغو تحریم ها نقدینگی جدیدی وارد بورس نمی کند بعید است تا پایان سال بورس تهران با تحول خاصی روبرو شود، ضمن اینکه گزارش های 9 ماهه شرکتها نیز چندان مطلوب نخواهد بود.

 

این فعال بازار سرمایه سهامداران را به صبر دعوت کرد و گفت: این در حالی است که در حال حاضر قیمت سهام شرکتها بسیار ارزان است و قیمت هایی است که اگر کوچکترین وزشی بوزد همه افسوس آن را می خورند.

 


پیام نفت

“کیمیا” سه شنبه در فرابورس کشف قیمت می‌شود


شرکت کیمیای زنجان گستران خود را برای ورود به بورس آماده می‌کند. این شرکت 115میلیارد ریالی داوطلبانه، روز سه‌شنبه 11میلیون و 500هزار سهم معادل 10 درصد از سهام خود را در فرابورس عرضه می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، ابراهیم جمیلی، مدیرعامل شرکت زرین معدن آسیا، سهام دار عمده کیمیای زنجان گستران، با اشاره به اینکه «کیمیا» همچون «فزرین» سهام ارزنده‌ای است گفت: این 2شرکت 44درصد از بازار سرب و روی کشور را پوشش می‌دهند و جزو بزرگترین تولیدکنندگان سرب و روی کشور محسوب میشوند.

وی ادامه داد: کیمیای زنجان گستران در حال حاضر از معافیت مالیاتی 10ساله برخوردار است و این مدت به 20سال نیز قابل ارتقا خواهد بود که تاکنون سه سال از آن گذشته است. از همین رو، معافیت مالیاتی هفت ساله مزیت بزرگی برای کسب سود به شمار می رود. در عین حال، این شرکت، این شرکت بزرگترین مجمع تولید سرب و روی در منطقه غرب کشور است و به طور همزمان امکان تولید چهار محصول را دارد. کنسانتره سرب و روی دو محصول شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستر است که این پتانسیل برای تولید فرآورده های بقیه کانی ها نیز در این شرکت وجود دارد.

 جمیلی با اعلام افزایش سرمایه شرکت در سال آینده تصریح کرد: 11میلیون و 500هزار سهم این شرکت در روز سه‌شنبه هفته جاری با قیمت بسیار مناسبی عرضه می شود.

سهامدار عمده شرکت زرین معدن آسیا افزود: در بازار سرمایه معمولا شرکتها و نهادهای دولتی در راستای خصوصی سازی عرضه اولیه و کشف قیمت می شوند و برخی شرکتها نیز برای تامین مالی و جهت کسب اعتبار این اقدام را انجام می دهند.

وی در خصوص شرایط بازار سرمایه نیز گفت: اثرات اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها بر بازار سرمایه پروسه ای زمانبر است و نتایج آن در بازده زمانی بلندمدت در بورس دیده خواهد شد؛ از همین رو پیش بینی می کنم که به زمان دو ساله برای تحول اساسی در بازار نیازمند باشیم. از سوی دیگر، کاهش جهانی قیمت نفت هم اثر منفی بر معاملات بازار گذاشته است.

در ادامه معاونت مالی و اقتصادی شرکت اعلام کرد: «کیمیا» طی سال جاری 20درصد حاشیه سود داشته است. این موضوع در حالی محقق شده است که سود و فروش شرکت با افزایش همراه شده است.

بصیرپور در خصوص میزان تولید این شرکت در سالجاری نسبت به سال گذشته نهم اذعان داشت: از ابتدای امسال تاکنون 75 هزار تن تولید در شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستر انجام شده که این رقم در مدت مشابه پارسال 84 هزار تن بوده است.

وی در مورد میزان صادرات این شرکت افزود: سال گذشته 2میلیارد و 600میلیون ریال صادرات داشته ایم. علاوه بر این 6ماهه ابتدایی سال جاری نیز صادرات «کیمیا» به 16میلیارد ریال رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش همراه شده است. همچنین برای پایان سال جاری میزان صادرات 3میلیون و 900هزار تن پیش بینی شده است.

epsnews