شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان
شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

پیام خشن بورس به تنظیم‌کنندگان بودجه


خبر اقتصادی - به عقیده کارشناسان در هفته‌های گذشته شاخص کل به‌دلیل حمایت نهادهای بالادستی، سقوط نکرده و در مدار فرسایشی خود باقی مانده بود و سقوط شاخص به گمان بسیاری از تحلیلگران به عدم توانایی دولت در کنترل بیشتر شاخص مربوط است. از طرف دیگر بازار سهام زودتر به استقبال بودجه رفته و به دولت پیام داد که نگاه بهتری به صنایع داشته باشد و در تصمیم‌گیری در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی و بهره مالکانه و ... نگاه معطوف به حمایت از صنایع پتروشیمی و معادن را اتخاذ کند.  

برهمین اساس، در بازار نقدی بورس روز گذشته، شاخص کل در ادامه روند نزولی این هفته، 232.49واحد شاهد افت بود. برهمین اساس همانند روز شنبه تمام شاخص‌های منتخب قرمزپوش بودند، به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با 90.5واحد، شاخص کل (هم وزن) با 55.5واحد، شاخص قیمت (هم وزن) با 47.1واحد، شاخص آزاد شناور با 406.1واحد، شاخص بازار اول با 210.9واحد و شاخص بازار دوم با 227.49واحد افت همراه شدند. همچنین در بازار مذکور، حدود 570میلیون ورقه بهادار به ارزش 1500میلیارد تومان در 34هزار نوبت معاملاتی دست به دست شد.



   معاملات تالار شیشه‌ای

روز گذشته بیشترین تاثیرگذاری در شاخص را نمادهای پتروشیمی، کشتیرانی و خودرویی داشتند، به‌صورتی که پالایش نفت بندرعباس با 46.58واحد، پالایش نفت اصفهان با 40.23واحد، کشتیرانی ایران با 36.38واحد، ایران خودرو با 21.93واحد و هلدینگ غدیر با 20.24واحد، بیشترین تاثیرگذاری منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. همچنین نمادهای گروه دارویی سبحان با 33.87واحد و پتروشیمی مبین با 21.75واحد مثبت، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند.

برخلاف انتشار اخبار سیاسی مثبتی که هفته گذشته منتشر شد و کارشناسان بازار سرمایه انتظار بهبود وضعیت این بازار را داشتند، شاخص کل بورس در نخستین روز هفته جاری، با افت 413واحدی روبه‌رو شد و به کانال 61هزار واحدی منتقل شد، برهمین اساس در دومین روز این هفته، از ارتفاع 61هزار و 734واحدی با افت 232واحدی به ارتفاع 61هزار و 501واحدی منتقل شد. همچنین در روز گذشته، برترین گروه‌های صنعتی، بانکی‌ها، فرآورده‌های نفتی، خودرویی و شیمیایی بودند.



   افت 4واحدی شاخص فرابورس در 3ماه

در بازار نقدی فرابورس نیز، شاخص کل با افت 5.8درصدی به ارتفاع 671واحدی نزول کرد، برهمین اساس ارزش بازار اول و دوم 455هزار میلیارد تومان بود که درمجموع 72هزار و 800میلیون سهم به ارزش 763میلیارد تومان در 13هزار نوبت معاملاتی، دادوستد شد. در بازار مذکور، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با 0.88واحد، تنها نماد موثر مثبت در شاخص کل بود ولی نمادهای پالایش نفت تهران با 1.71واحد، فولاد هرمزگان جنوب با 0.8واحد منفی، گروه پتروشیمی ایرانیان با 0.59واحد، بانک گردشگری با 0.53واحد، پالایش نفت لاوان با 0.51واحد و پتروشیمی زاگرس با 0.44واحد بیشترین تاثیرگذاری را در منفی کردن شاخص داشتند. شاخص کل در دوره سه ماهه فصل پاییز نمایانگر آن است که در 31شهریور ماه به ارتفاع 681واحدی رسیده بود و دارای افت‌وخیزهای فراوانی بود؛ به‌طوری که در بالاترین حد خود در 26مهرماه به 727واحد رسید و در 13 همان ماه به 659واحد رسید. اما درهر حال طی این 60روز معاملاتی، از ارتفاع 681واحد به 677واحد رسید و 4واحد افت را تجربه کرد. نمادهای شاوان، شتران، ذوب، خدیزل، قشیر، وگردش و پترول نیز ازجمله نمادهای پربیننده روز گذشته بازار فرابورس بودند.



   بورس‌های عربی متضرر از کاهش قیمت نفت

افت قیمت نفت در روزهای اخیر موجب سقوط دسته‌جمعی شاخص‌ها در بازارهای عربی شد و در این میان بورس دوبی، کویت و ابوظبی با افت شدیدی همراه شدند. بازار دوبی در آخرین ساعات معاملاتی با ریزش شدید شاخص‌ها همراه شد؛ درحالی که قیمت نفت به پایین‌ترین حد خود در 7سال اخیر رسید. برهمین اساس، شاخص اصلی بورس دوبی با کاهش 2.8درصدی بیشترین میزان افت هفتگی را به ثبت رساند و قیمت سهام بانک اسلامی دوبی به‌عنوان دومین سهام تاثیرگذار در این بازار با کاهش 3.6درصدی مواجه شد، در این میان، شاخص ADX بورس ابوظبی نیز 2درصد منفی شد. روند نزولی قیمت نفت در روزهای اخیر بر کشورهای حوزه خلیج‌فارس تاثیر بسزایی داشت و کاهش درآمدهای دولتی این کشورها را باعث شد و در این میان آهنگ رشد اقتصادی این کشورها را نیز آهسته کرد. کویت و قطر نیز به‌دلیل افت شدید قیمت نفت، به فکر انتشار اوراق قرضه هستند تا بتوانند از این طریق کسری بودجه دولتی خود را جبران کنند. البته برخی بانک‌ها در کشورهای عربی با حرکت اخیر فدرال رزرو امریکا مبنی بر افزایش 0.25درصدی نرخ بهره، همراه شدند، با این حال که این حرکت موجب عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی این کشورها شده است.



   عرضه 108هزار تن انواع کالا در تالار نقره‌ای

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران دیروز شاهد عرضه ۲۲هزار و ۶۰۰تن انواع مس بود. در تالار محصولات صنعتی و معدنی، ۱۵۰۰تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران با قیمت پایه ۱۶۲هزار و ۷۷۵ریال روی تابلوی عرضه رفت. این شرکت همچنین، هزار تن مس مفتول را با قیمت پایه ۱۷۰هزار و ۵۵۷ریال عرضه کرد؛ از دیگر محصولات عرضه شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به ۲۰هزار تن انواع مس کم‌عیار، ۱۴۰تن سولفور مولیبدن و ۱۸تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، ۱۰۰تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان با قیمت پایه ۱۷۱هزار و ۱۰۷ریال راهی تالار معاملات شد. ۳۹۶تن انواع میلگرد، ۲۶۴تن انواع نبشی و ۱۷۶تن انواع تیرآهن شرکت نورد آریان فولاد به همراه ۳۰۰تن کک متالورژی شرکت کک‌سازی زرند، از دیگر محصولات عرضه شده در این تالار بود.

در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، درحالی ۵۵هزار و ۱۱۵تن انواع قیر، ۶۵۹۳تن انواع مواد پتروشیمی و هزار تن گوگرد کلوخه عرضه شد که تالار صادراتی شاهد عرضه ۲هزار تن انواع قیر شرکت شیمی تجارت نقش جهان بود.

در تالار محصولات کشاورزی نیز، حدود ۸۲۲۰تن ذرت خوزستان، موجودی انبارهای دانه طلایی، سیبلی ۱و۲، بنوت، توسعه کشت ذرت ۱، بنوارناظر، آزادی، شاداب دانه، سیدعباس، شهیدرجایی، توسعه کشت شوش، غرب کرخه، وحدت، آبگرمک، عقیلی، شهیدبهشتی دیلم و شهید بهشتی بی‌سی، در قالب گواهی سپرده کالایی عرضه شدند. همچنین ۴هزار تن گندم دوروم، ۵۶۰۰تن خرمای کبکاب، ۵۰۰تن روغن خام سویا، ۵۴۰تن کنجاله سویا پلیت، ۲۰۰تن برنج و ۲۱۰تن جودامی روی تابلوی عرضه مذکور رفتند. در مجموع آنکه حدود ۱۰۸هزار تن انواع کالا روانه تالارهای مختلف بورس کالای ایران شدند.



مهشید خیزان - تعادل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.