شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان
شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

افت سیاسی شاخص کل


برخلاف انتظارات سهامداران مبنی بر رونق گرفتن بازار بعد از اجرای برجام و لغو تمامی تحریم‌های بین‌المللی، روز گذشته بازار سهام حرکتی هیجانی و واکنش‌های متفاوتی از خود بروز داد.

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)، در نیم ساعت ابتدایی داد‌وستد، شاخص کل حدود 1100واحد افزایش یافته و آماده ورود به کانال 66هزار واحدی بود، تا جایی که صف‌های خرید سنگینی به ویژه در گروه‌های بانکی، حمل و نقل و خودرویی تشکیل شد، اما بعد از نیم ساعت از شروع کار بورس، بازار برگشت و روند منفی جایگزین صعود شاخص شد. تا جایی که بعد از ساعتی، شاخص کل 600واحد افت کرد و صف فروش‌های سنگینی در گروه‌های بانکی، خودرویی، قندی و سیمانی‌ها تشکیل شد.
بسیاری از فعالان بازار، افت شاخص بازار و صف فروش شدن بسیاری از لیدرهای بازار را به دو دلیل می‌دانند؛ دلیل اول به برخورد قیمت اغلب سهام به سطوح مقاومتی برمی‌گردد زیرا نوسان‌گیر‌ها به دلیل بازدهی مناسب در دو هفته اخیر اقدام به شناسایی سود کرده و سهام را واگذار کردند. اما افت شاخص از 1100واحد به 563واحد ناشی از عوامل خارج از بازار، غیراقتصادی و بورسی نیز هست. یکی از مدیران کارگزاری‌های فعال بازار به «تعادل» گفت، برخی کارگزاری‌ها به دلیل نگرانی بانک‌ها از خروج نقدینگی از بانک به بورس به صورت دستوری برخی از سهام خود را فروختند؛ از سوی دیگر یکی از خبرگزاری‌ها دلیل نوسانات روز گذشته بازار را به رد صلاحیت کاندیداهای مجلس مرتبط دانست و عنوان کرد که این اتفاق سبب افت شاخص کل شده است.

دادوستد‌های تالار شیشه‌ای
بازار سهام دیروز در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که پس از گذشت ۱۲سال، شاهد یک روز معاملاتی بدون ریسک تحریم‌های مالی و بانکی بود. بازاری که در آن خریداران و فروشندگان سهام برای کف‌سازی‌های جدید در تقابل بودند. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته با افزایش 563واحدی به رقم 65هزار و 424واحد افزایش یافت. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 26واحدی عدد 10هزار و 39واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد 352واحدی عدد 72هزار و 635واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول اما درحالی با افزایش 336 واحدی به رقم 44هزار و 997واحد رسید که شاخص بازار دوم با 1568واحد افزایش عدد 147هزار و 655واحد را برای خود ثبت کرد. دیروز همچنین شاخص کل فرابورس با کاهش 8واحدی عدد 723واحد را به نمایش گذاشت.
براساس این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت مخابرات ایران با 109واحد، کشتیرانی ج.ا.ا با 100واحد و همراه اول با 96واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت بانک ملت با 64واحد، گروه مپنا با 48واحد و بانک صادرات با 40واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. در پایان معاملات دیروز بورس تهران، ارزش کل معاملات این بازار به بیش از 36میلیارد و 951میلیون تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 956میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 121هزار و 23 نوبت دادوستد بود.

لبریز شدن و عرضه اغلب سهام‌های بورسی
طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان مازندران، گروه صنعتی سپاهان، سیمان شاهرود، آلومراد، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس، اوراق اجاره «صمپنا»، صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان از سوی ناظر سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود، سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب و بانک دی بازگشایی شدند. دیروز در نماد معاملاتی شرکت‌های ایران‌ترانسفو و سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین به ترتیب هر یک تا 4میلیون سهم به ارزش بیش از 4میلیارد و 600میلیون تومان و یک میلیارد و 800میلیون تومان از سوی حقوقی‌های خود با معاملات کد به کد روبه‌رو بودند. روز گذشته در اصلی‌ترین گروه‌های پیشرو بازار، یعنی بانک‌ها و گروه‌های حمل‌ونقل سرازیر شدن سهام از سوی معامله‌گران بازار روندی متعادل را در اغلب نمادهای معاملاتی این گروه و در دامنه نوسان منفی قیمت‌ها پدیدار کرد. این در حالی بود که اغلب معامله‌گران حقیقی بازار، شرایط دیروز را فرصتی برای جمع‌آوری سهام شرکت‌های ارزنده می‌دانستند. در گروه پتروشیمی‌ها در حالی ارزیابی‌های حاصل از اعلام فرمول جدید نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی ذهن اغلب معامله‌گران بازار را به خود مشغول کرد که تداوم عرضه‌ حقوقی‌ها و حجم پایین خرید سهام نسبت به سایر گروه‌های معاملاتی بازار باعث شد تا پتروشیمی‌ها روندی متعادل را در کلیت معاملات سهام خود با چاشنی بیم و امید شاهد باشند.
در گروه مپنا نیز هم‌زمان با ارائه لایحه بودجه دولت به مجلس و تداوم نگرانی‌ها از بابت نحوه وصول مطالبات پیمانکاران دولتی، بازار سهام شاهد روندی متعادل در این سهم و در مدار منفی نوسان قیمت‌ها بود. در گروه بانک‌ها درحالی تداوم عرضه‌های بازارگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری اغلب خریداران حقیقی را کلافه کرد که با وجود مقاومت در برابر شکل‌گیری صف فروش‌های میلیونی، اما برای اغلب خریداران حقیقی و حقوقی فرصتی جذاب برای جمع‌آوری سهام در دامنه منفی قیمت‌ها بود.
گروه بانک‌ها با قرمزپوش شدن نمادهای معاملاتی اصلی خود، برای معامله‌گران تالار شیشه‌یی بسیار قابل تامل بود. در گروه خودرویی‌ها نیز که انتظار می‌رفت یک روز پس از اعلام لغو تحریم‌ها با جهش‌های قیمتی مواجه باشد، دیروز با عرضه‌های بی‌محابای سهامدار حقوقی شاهد واگذاری صف خریدهای سنگین خود بودند؛ هرچند حقیقی‌ها برای جمع‌آوری سهام خودرویی‌ها، دیروز بیش از همه علاقه نشان دادند. در این گروه ایران‌خودرو در برابر شکسته شدن الگوی حمایتی خود مقاومت کرد.
در گروه فولادی‌ها نیز عنوان شد که با وجود وضع تعرفه جدید بر واردات فولاد اگر بر اساس قیمت‌های جهانی این تعرفه‌ها تغییر نکند، فولادسازان ایرانی با مشکلات عدیده‌یی در زمینه سودآوری مواجه خواهند شد. در گروه حمل و نقلی‌ها هم نیز عنوان شد در سال2016 میلادی تقاضا برای حمل‌ونقل دریایی ایران افزایش می‌یابد و در گروه بانک‌ها عنوان شد موسسه مالی، اعتباری ثامن‌الحجج قرار شده که به بانک پارسیان واگذار شود. همچنین در گروه سیمانی‌ها هم دیروز خبرهایی مبنی بر آمادگی چند شرکت فرانسوی و سوییسی برای ورود به صنعت سیمان ایران منتشر شد. این در حالی است که گفته می‌شود روس‌ها برای خرید سیمان ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

جزئیات معاملات تالار نقره‌ای
دیروز یک‌شنبه 27 دی‌ماه، حدود 150هزار تن انواع کالا راهی تالارهای مختلف بورس کالای ایران شد. در این روز و در تالار محصولات صنعتی و معدنی 1500تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران با قیمت پایه 156هزار و 577ریال روی تابلو عرضه رفت. این شرکت همچنین، یکهزار تن مس مفتول را با قیمت پایه 164هزار و 473ریال عرضه می‌کند. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 20هزار تن انواع مس کم‌عیار، 140تن سولفور مولیبدن و 18تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این 100تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان با قیمت پایه 165هزار و 23ریال عرضه شد.
در این روز و در تالار محصولات کشاورزی نیز، حدود 4064تن ذرت خوزستان، موجودی انبارهای دانه طلایی، بنوت، شهیدبهشتی دیلم، توسعه کشت ذرت 1، بنوارناظر، شاداب دانه، حسینیه، شهیدبهشتی بی‌سی، غرب کرخه، سیدعباس، آبگرمک، وحدت و توسعه کشت شوش در قالب گواهی سپرده عرضه شد. علاوه بر این، 500تن روغن خام سویا، یکهزار تن گندم دوروم و 100تن شکرسفید روی تابلوی عرضه رفت.

سقوط بازار‌های بورس ابوظبی و دوبی
بلومبرگ طی گزارشی در مورد تاثیر لغو تحریم‌ها برای بازارهای بورس منطقه نوشت: ارزش بازار بورس اوراق قرضه دوبی و ابوظبی سقوط کرد و شاخص کل بازارهای مالی دوبی 3.8درصد افت کرد و در آستانه بیشترین افت در 5ماه اخیر قرار گرفت. شاخص کل بازار اوراق بهادار ابوظبی نیز در آستانه ورود به بازار سلف فروشی (فروش سهام‌ اوراق‌ قرضه‌ در بورس‌ به قیمتی‌ ارزان‌تر از قیمت‌ واقعی‌) قرار دارد. به نوشته این گزارش، بورس دوبی بزرگ‌ترین خسارت‌دیده در منطقه بود. شرکت معاملات املاک عمار امارات که تقریبا 30درصد آن به دولت این کشور تعلق دارد، بیشترین خسارت را داشته است. ارزش شاخص کل بازار بورس ابوظبی 3درصد سقوط کرد که کمترین سطح از نوامبر2013 است. این بازار در ماه جولای (اعلام توافق هسته‌ای) نیز 20 درصد سقوط کرده بود. روز جمعه ارزش نفت برنت نزدیک به 6درصد کاهش یافت و رقم جدیدی در کمترین‌ها در 12سال گذشته را ثبت کرد. دولت‌های 6کشور شورای همکاری خلیج فارس که 30درصد منابع نفتی جهان را در اختیار دارند تنها به درآمدهای نفتی اتکا دارند.

بنکر

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.