شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان
شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

بازار سرمایه بهترین راهکار تامین مالی


بازار سرمایه بهترین راهکار تامین مالی در ایران طی حداقل ۵ سال آینده خواهد بود.

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)، مدیرعامل تامین سرمایه امین در همایش تامین مالی از طریق صندوق های پروژه و بازارهای بین‌الملل که در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان و با حضور جمع زیادی از بازرگانان و صاحبان صنایع این استان برگزار شد، گفت: طی حداقل 5 سال آینده و حتی با اجرایی شدن برجام بازار سرمایه بهترین، موثرترین و سریع‌ترین مسیر برای تامین مالی پروژه‌ها و شرکت‌های ایرانی خواهد بود.
علی سنگینیان ادامه داد: دولت با شرایط رکود فعلی امکان افزایش هزینه‌های عمرانی را نداشته و از سوی دیگر نظام بانکی کشور نیز در شرایط فعلی توان تامین مالی را از دست داده است. وی راه سوم تامین مالی را از طریق سرمایه‌گذاران خارجی دانست و گفت: براساس تجربیات چند ماه اخیر حضور هیات‌های خارجی در ایران حتی یک نفر نماینده از بانک‌های خارجی این هیات‌ها را همراهی نکرده و هدف اصلی آنها فروش خدمات و کالا به ایران است. وی اضافه کرد: به نظر می رسد راهکارهای مختلف جذب منابع مالی در ایران طی سال‌های آینده تنها منوط به بازار سرمایه خواهد شد که در این میان صندوق پروژه و اوراق بدهی از راهکارهای مناسب تامین مالی از بازار سرمایه کشور است. مدیرعامل تامین سرمایه امین درخصوص تامین مالی از طریق صندوق پروژه گفت: ساختار صندوق پروژه بر مبنای جذب شریک است و ساختارمندترین و سریع‌ترین با کمترین ریسک و امکان بالای نقدشوندگی در تمام طول پروژه است. سنگینیان افزود: صندوق سرمایه‌گذاری پروژه یک شخصیت حقوقی است که ممکن است حتی پیش از آنکه شرکت صنعتی تجاری تاسیس شود، این ساختار را تعریف کرد و از این طریق سرمایه جذب کرد.
به گفته وی، از طریق این صندوق می‌شود برای پروژه‌ها به جای تامین‌کننده مالی، شریک جذب کرد و از این رو ممکن است کنترل بر شرکت و سهم غالب را نیز به‌عنوان بانی پروژه نتوان تحصیل کرد و به شرکا واگذار کرد. وی تصریح کرد: ساختارهای صندوق‌های سرمایه به گونه‌ای است که پس از چند سال، باید به سهامی عام تبدیل شوند و از این بابت در این مدل، پروژه‌هایی توجیه اقتصادی خواهند داشت که در مقیاس مالی حداقل 10 میلیارد تومان به بالا تعریف شده باشند. وی افزود: پس از آنکه در قالب صندق پروژه، پروژه‌ای اجرایی شد و به سوددهی رسید لازم است آن را در قالب سهامی عام با مکانیزم حراج یا به‌صورت سهامی خاص با مکانیزم مزایده واگذار کرد و اینجا است که بانی و موسس پروژه می‌تواند با مزایده مالکیت دائمی پروژه را کسب کند.

بنکر

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.