شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان
شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

شرکت کارگزاری آراد ایرانیان-شعبه همدان

عرضه بلوک مدیریتی شرکت‌های بزرگ تأثیری در سهام خرد آنها ندارد


حسین خزلی خرازی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، در ارتباط با اینکه عرضه سهام مدیریتی و مالکیتی شرکت‌های خصوصی به شکل یک جا و بلوک، چه تأثیری می‌تواند بر ارزش سهام آن شرکت داشته باشد؟ اظهار کرد: معمولا معاملات بلوک تأثیری در قیمت معاملات خرد ندارد در واقع اگر قرار باشد بلوک مدیریتی یک شرکت خصوصی به صورت مزایده واگذار شود، تأثیری در قیمت تابلوی بورس و معاملات خرد نخواهد داشت .

 

وی عنوان کرد: البته عکس این قضیه امکان دارد به این شکل که قیمت معاملات بلوک متأثر از قیمت خرد است ولی لزوما همان نیست .

 

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از این جهت تمامی بورس‌های دنیا و از جمله بورس تهران و فرابورس تابلو جداگانه‌ای برای معاملات عمده دارند، عنوان کرد: سهامداران بزرگ که معمولا بیش از یک درصد سهم شرکت را می‌خواهند به تابلوی بلوک که هیچ ربطی به خرده فروشی ندارد، رجوع می‌کنند .

 

خرازی با تأکید بر اینکه معمولا قیمت سهام در تابلوی بلوک حداقل 20 و حداکثر چند صد درصد بیشتر از سهام تابلوی خرد است، ابراز کرد: معمولا مبنای قیمت‌گذاری در معاملات خرد جو بازار و سود نقدی است که شرکت‌ها پرداخت می‌کنند اما مبنا برای معاملات عمده همچون مخابرات و فولاد مبارکه خالص ارزش دارایی‌های آنها و نحوه کنترل آن شرکت‌هاست .

 

این کارشناس بازار بورس اضافه کرد: کسانیکه برای بلوک‌های بزرگ مخابرات یا فولاد مبارکه رقابت می‌کنند به دنبال کرسی هیات مدیره و کنترل آن شرکت‌ها هستند و لذا قطعا قیمت سهام برای این دسته از افراد با کسانیکه سهم را به صورت خرد می‌خرند تا در مجمع عمومی سود نقدی دریافت کنند، متفاوت است .

 

وی اختلاف 20 تا 50 درصدی بین ارزش سهام خرد و بلوک را امری متداول دانست و خاطر نشان کرد: مثلا اگر سهم شرکت ملی صنایع مس امروز 185 تومان باشد، ارزش سهام بلوک‌هایش زیر 400 تومان نخواهد بود .

 

او عنوان کرد: تمامی فعالان بازار این مبنای قیمت‌گذاری را می‌دانند و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سازمان خصوصی سازی و حتی خود دولت همه بر این مبنا واقف است .

 

خرازی یادآور شد: سال‌های خیلی دور مثلا حدود 15 سال پیش، معاملات عمده در همین بازار خرد انجام می‌شد و خریدار مجبور بود کل فروشنده‌های خرد را هم بخرد که هزینه‌های آن بالا می‌رفت؛ گمان می‌کنم از سال 78 بود که با تغییر دستورالعمل‌های معاملاتی، بازارهای معاملاتی خرد و بلوک از هم جدا شدند .

 

وی افزود: امروزه حتی اگر بخواهیم 400 هزار سهم از شرکتی را خریداری کنیم، می‌توانیم خارج از بازار خرد و در معاملات عمده این کار را انجام دهیم. نماد شرکت‌ها در بازار خرد و عمده با یکدیگر متفاوت است و هر کدام شرایط و دستورالعمل‌های خاص خود را دارند .

 

به گزارش تسنیم، کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین به عنوان مالک مخابرات با 50 درصد و یک سهم از این شرکت، امروز فراخوان مزایده خود برای عرضه 100 درصد سهامش را منتشر کرد.

پرشین تحلیل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.